📌متن شبهه👇 سلام ایا طبق اون اخباری که میگن روح میت و مرده بصورت پرنده میان ممکنه روح شهید باشه؟! 📌 پاسخ به شبهه👇 ♥️جهت روشن شدن پاسخ ابتدا به چند روایت دقت کنیم 1⃣شيخ‌ طوسي‌ در كتاب‌ «أمالي‌» خود روايت‌ ميكند از شيخ مفيد از ابن‌ قولويه‌ از محمّد بن‌ هَمّام‌ از حِميَري‌ از ابن‌ عيسي‌ از حسين‌ ابن‌ سعيد از قاسم‌ بن‌ محمّد از حسين‌ بن‌ أحمد از ابن‌ ظَبْيان‌ كه‌ ميگويد: من‌ در خدمت‌ حضرت‌ امام‌ جعفر صادق‌ عليه‌ السّلام‌ بودم‌ كه‌ فرمود: مردم‌ دربارۀ ارواح‌ مؤمنين‌ پس‌ از مرگ‌ چه‌ ميگويند؟ عرض‌ كردم‌: ميگويند: آنها پس‌ از مرگ‌ در حَواصِلِ طُيور خُضْر (سنگدان‌ و چينه‌دان‌ مرغان‌ سبز رنگ‌» قرار ميگيرند. حضرت‌ فرمود: سبحان‌ الله‌! مؤمن‌ در نزد خدا گرامي‌تر از آن‌ است‌ كه‌ روح‌ او را در سنگدان‌ مرغي‌ قرار دهد ؛ وليكن‌ چون‌ وقت‌ ارتحال‌ مؤمن‌ ميرسد، رسول‌ خدا صلّي‌ الله‌ عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ و عليّ و فاطمه‌ و حسن‌ و حسين‌ عليهم‌ السّلام‌ به‌ نزد مؤمن‌ مي‌آيند، و با آنها ملائكۀ مقرّب‌ پروردگار هستند. پس‌ اگر خداوند زبان‌ مؤمن‌ را به‌ شهادت‌ به‌ توحيد پروردگار و به‌ نبوّت‌ پيامبرش‌ و به‌ ولايت‌ اهل‌ بيت‌ گويا كند، بر اين‌ معني‌ رسول‌ خدا و عليّ و فاطمه‌ و حسن‌ و حسين‌ شهادت‌ ميدهند و فرشتگان‌ مقرّب‌ هم‌ با شهادت‌ آنها شهادت‌ ميدهند. و اگر زبان‌ مؤمن‌ در آن‌ حال‌ بسته‌ باشد، خداوند پيامبر خود را از محتويات‌ ضمير آن‌ مؤمن‌ آگاه‌ ميكند، پس‌ رسول‌ خدا بر آن‌ گواهي‌ ميدهد، و بر اساس‌ شهادت‌ پيامبر عليّ و حسن‌ و حسين‌ ـ كه‌ بر تمام‌ آنها صلوات‌ و رحمت‌ خدا باشد ـ گواهي‌ ميدهند، و افرادي‌ كه‌ از فرشتگان‌ حضور دارند آنها نيز گواهي‌ ميدهند. و چون‌ پروردگار روح‌ آن‌ مؤمن‌ را بسوي‌ خود قبض‌ كند، آن‌ روح‌ را در بهشت‌ ميبرد و در صورتي‌ مثل‌ صورت‌ خود آن‌ مؤمن‌ قرار ميدهد بطوريكه‌ در بهشت‌ ميخورند و مي‌آشامند ؛ و چون‌ روح‌ تازه‌ و شخص‌ تازه‌اي‌ از دنيا بر آنها وارد شود، آنها را به‌ همان‌ صورت‌هائي‌ كه‌ در دنيا داشتند مي‌شناسد. 2⃣نيز در «كافي‌» از عليّ بن‌ إبراهيم‌ از پدرش‌ از حسن‌ بن‌ محبوب‌ از أبي‌ ولاّد حنّاط‌ روايت‌ ميكند كه‌ ميگويد من‌ به‌ حضرت‌ صادق‌ عليه‌ السّلام‌ عرض‌ كردم‌: فدايت‌ شوم‌، چنين‌ روايت‌ مي‌كنند كه‌ ارواح‌ مؤمنين‌ پس‌ از مرگ‌ در سنگدان‌هاي‌ مرغان‌ سبزي‌ كه‌ در حول‌ عرش‌ در پروازند قرار دارند. حضرت‌ فرمودند: لَا، الْمُؤْمِنُ أَكْرَمُ عَلَي‌ اللَهِ مِنْ أَنْ يَجْعَلَ رُوحَهُ فِي‌ حَوْصَلَةِ طَيْرٍ، لَكِنْ فِي‌ أَبْدَانٍ كَأَبْدَانِهِمْ. «نه‌، چنين‌ نيست‌، مؤمن‌ در نزد خدا بزرگتر و والاتر است‌ از آنكه‌ روح‌ او را در سنگدان‌ پرنده‌اي‌ قرار دهد، ليكن‌ در بدنهائي‌ مانند بدنهاي‌ خود آنها قرار ميدهد.» 3⃣و نيز در «كافي‌» با إسناد متّصل‌ خود از أبوبصير از حضرت‌ صادق‌ عليه‌ السّلام‌ روايت‌ كرده‌ است‌ كه‌ فرمود: إنَّ الارْوَاحَ فِي‌ صِفَةِ الاجْسَادِ فِي‌ شَجَرَةٍ فِي‌ الْجَنَّةِ تَعَارَفُ وَ تَسَآءَلُ، فَإذَا قَدِمَتِ الرُّوحُ عَلَي‌ الارْوَاحِ تَقُولُ: دَعُوهَا فَإنَّهَا قَدْ أَفْلَتَتْ مِنْ هَوْلٍ عَظِيمٍ. ثُمَّ يَسْأَلُونَهَا: مَا فَعَلَ فُلَانٌ؟ وَ مَا فَعَلَ فُلَانٌ؟ فَإنْ قَالَتْ لَهُمْ: تَرَكْتُهُ حَيًّا، ارْتَجَوْهُ، وَ إنْ قَالَتْ لَهُمْ: قَدْ هَلَكَ، قَالُوا: قَدْ هَوَي‌، هَوَي‌.  «ارواح‌ مؤمنان‌ در بهشت‌ در كنار درختي‌ در صورت‌ اجسام‌ بشريّه‌ قرار دارند و بدين‌ صورت‌ها يكديگر را مي‌شناسند و با يكديگر گفتگو دارند. چون‌ يك‌ روح‌ تازه‌ بر آنها وارد شود، ميگويند: فعلاً او را از پرسش‌ واگذاريد، چون‌ از مقام‌ هول‌ و ترس‌ عظيمي‌ رهائي‌ يافته‌ است‌. و سپس‌ از او مي‌پرسند: فلان‌ كس‌ چه‌ كرد؟ و فلان‌ كس‌ چه‌ كرد؟ اگر در پاسخ‌ بگويد: او زنده‌ بود، ارواح‌ اميد خير و رحمت‌ و سعادت‌ دربارۀ او دارند ؛ و اگر بگويد: هلاك‌ شده‌ است‌، ارواح‌ ميگويند: به‌ پستي‌ و خواري‌ گرائيد، به‌ پستي‌ و خواري‌ گرائيد.» چون‌ اگر از اهل‌ بهشت‌ بود مسلّماً با آنها بود و چون‌ در ميان‌ آنها نيامده‌ معلوم‌ ميشود در جهنّم‌ رفته‌ است‌. 🔆🔰🔆البتّه‌ اخبار واردۀ در اين‌ باب‌ كه‌ صورت‌ مؤمن‌ در برزخ‌ بصورت‌ انسانست‌ بسيار است‌ و ما اين‌ چند روايت‌ را از باب‌ نمونه‌ ذكر كرديم‌. همچنين‌ ارواح‌ مؤمنين‌ اهل‌ خود را ديدار و ملاقات‌ مي‌كنند ؛ روح‌ مؤمن‌ با همان‌ صورتي‌ كه‌ متصوِّر است‌ به‌ دنيا نزول‌ نموده‌ و اقوام‌ و ارحام‌ و اهل‌ بيت‌ و افرادي‌ را كه‌ به‌ آنها علاقمند است‌، ملاقات‌ ميكند و از حالات‌ و سرگذشت‌ آنها اطّلاع‌ مي‌يابد. ✅اما روایتی که مرتبط با سوال مطرح شده است: 1⃣در «كافي‌» با سند خود از إسحق‌ بن‌ عمّار از حضرت‌ أباالحسن‌ موسي‌ بن‌ جعفر عليهما السّلام‌ روايت‌ مي‌كند كه‌: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَيِّتِ يَزُورُ أَهْلَهُ؟ قَالَ: نَعَمْ. فَقُلْتُ: فِي