📌متن شبهه👇 عکس نوشته فضای مجازی تناقضات قران: رحمت الله چقدر است؟ الله رحمت را بر خود مقرر کرده است (سوره انعام آیه 12) هرچند بعضی از اشخاص را هرچند که میتواند هدایت نمیکند (سوره انعام آیه 35، سوره ابراهیم آیه 4). 📌پاسخ به شبهه👇 🔷️ بسم الله الرحمن الرحیم 💠 در ادامه‌ی بحث تعارضات ظاهری قرآن مجید: در آیه ۱۲ سوره‌ی انعام آمده است: قُل لِّمَن مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ قُل لِّلَّهِ كَتَبَ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ بگو: «آنچه در آسمانها و زمين است از آنِ كيست؟ » بگو: «از آن خداست »؛ كه رحمت را بر خويشتن واجب گردانيده است. و از طرفی در آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی انعام آمده است: وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَمَعَهُمْ عَلَى الْهُدَى فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْجَاهِلِينَ و اگر خدا مى خواست قطعاً آنان را بر هدايت گِرد مى آورد، پس زنهار از نادانان مباش. یا در آیه‌ی ۴ سوره‌ی ابراهیم (ع) آمده است: فَيُضِلُّ اللَّهُ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ پس خدا هر كه را بخواهد گمراه مى‌گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‌كند، و اوست ارجمند حكيم. 💠 سوال این است چرا از طرفی قرآن کریم می‌فرماید خداوند متعال رحمت را بر خود واجب کرده است، و از طرفی دیگر می‌فرماید همه‌ی مردم را هدایت نکرده است؟ چنین چیزی چطور با رحمت او سازگار است؟ 💠 روشن است که آیه اول (انعام، ۱۲) به رحمت عام و فراگیر پروردگار متعال اشاره دارد که شامل تمام مخلوقات، از جمله همه‌ی انسانها، چه مومن و چه کافر می‌شود. رحمت عبارت است از رفع حوائج محتاجان و رساندن هر چیزی به مستحق آن. رحمت واسعه‌ی او ایجاب مى کند که موجودات مخصوصا انسان را در مسیر تکامل پیش ببرد. چنین رحمتی شامل تمام مخلوقات شده است، پروردگار مهربان بر اساس خلقت، ظرفیت و استعداد تمام موجودات آنها را در مسیر تکاملشان هدایت می‌کند و آنها را به آنچه استحقاق آن را دارند هدایت می‌نماید. برای هدایت انسانها نیز خدای متعال عقل را به عنوان رسول باطنی و پیامبران الهی را به عنوان رسول ظاهری قرار داده است و همه‌ی را هدایت نموده است. 💠 اما آیه‌ی دوم (انعام، ۳۵) مربوط به رحمت خاص خداوند متعال است که تنها شامل مومنان می‌شود. پروردگار متعال اگر اراده می‌کرد همه‌ی انسانها را به اجبار و به زور هدایت می‌کرد اما چنین هدایتی برای انسان ارزش خاصی ندارد. بشر موجودی است که کمالش در این است که با اختیار، انتخاب و اراده‌ی آزاد خود بتواند مسیر تکامل خود را طی کند و به راه درست هدایت شود. 💠 اما آیه‌ی سوم (ابراهيم، ۴) نیز مربوط به رحمت خاص خداوند متعال است که تنها شامل افراد با ایمان می‌شود. مقصود از گمراه كردن خداوند، محروم كردن افراد لجوج از لطف خود است، والا اگر خداوند بناى گمراه كردن مستقيم كسى را داشت، نه كتابى مى‌فرستاد و نه پيامبرى. در آيات ديگر مى‌خوانيم كه خداوند ظالمان و فاسقان و مسرفان را گمراه مى‌كند، يعنى انسان با گناه و ظلم، زمينه‌ى محروم شدن از هدايت را در خود فراهم مى‌كند. خداوند هر کس را که (حق را) انکار نموده و از هوای نفسش پیروی کرده به عنوان مجازات گمراه می نماید (نه آنکه ابتدائاً کسی را گمراه کند) و نیز هر کس که به حق گرایش یافته و از آن پیروی کند هدایت می‌نماید، پس مشیت خدا گزاف و بی حساب نیست که به هر کس و به هر گونه تعلق بگیرد، بلکه کارهای خداوند همه بر اساس حکمت است. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobaha.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋