📌متن شبهه👇 عکس نوشته فضای مجازی تناقضات قران: ریشه بیچارگی کجاست؟ آیا شر و مصیبت از طرف شیطان است (سوره ص آیه 41)؟ از خود ماست (سوره نساء آیه 79)؟ یا از طرف الله (سوره نساء آیه 78)؟ 📌پاسخ به شبهه👇 🔲 بسم الله الرحمن الرحیم 🔳 در ادمه‌ی بحث تعارضات ظاهری قرآن مجید، چنین شبهه‌ای مطرح شده است: در یک آیه ریشه‌ی گرفتاری و مصیبتها به شیطان نسبت داده شده: وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (ص، ۴۱) و بنده ما ايوب (ع) را به ياد آور، آنگاه كه پروردگارش را ندا داد كه: «شيطان مرا به رنج و عذاب مبتلا كرد.» در آیه‌ی دیگری تمام بدیها و مصیبتها به خداوند متعال نسبت داده شده است: وَإِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِندِ اللَّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِندِكَ قُلْ كُلٌّ مِّنْ عِندِ اللَّهِ (نساء، ۷۸) و اگر [پيشامد] خوبى به آنان برسد، مى گويند: «اين از جانب خداست»؛ و چون صدمه اى به ايشان برسد، مى گويند: «اين از طرف توست. » بگو: همه از جانب خداست. اما درست در آیه‌ی بعد بدیها و مصیبتها به خود انسان نسبت داده می‌شود: مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ (نساء، ۷۹) هر چه از خوبيها به تو مى رسد از جانب خداست؛ و آنچه از بدى به تو مى رسد از خود توست. 🔳 آیه‌ی اول (ص، ۴۱) مربوط به گرفتاریها و مصیبتهای حضرت ایوب علیه السلام که برای سنجش میزان شکرگزاری و صبر وی، خداوند به شیطان اجازه داد او را سختیها و مصیبتهایی دچار نماید. اینجا روشن است که در ظاهر رنجها و گرفتاریها از شیطان است و در واقع به اذن خداوند است و از جهتی مربوط به خود حضرت ایوب علیه السلام است زیرا وقتی نبوت و مسئولیت هدایت مردم را می‌پذیرد و ادعای ایمان و تسلیم در برابر امر پروردگار را دارد، طبیعتا در این راه باید آزمایش شود و ادعای خود را اثبات نماید و بر رنجها و گرفتاریها صبر نماید. اما این رنج و مصیبتها در واقع برای وی نعمت است و درجات معنوی را بالاتر می‌برد. اگر شیطان گاهی ما را نیز دچار رنج و شری نماید، یا به اذن پروردگار برای آزمایش ماست یا زمینه‌ی آن را خود با خطا و گناه فراهم کرده‌ایم و در واقع مستند به خود ماست. 🔳 اما درباره‌ی آیه دوم (نساء، ۷۸) روشن‌ است که در یک نگاه کلی همه‌ی بدیها و خوبیها را می‌توان به خداوند سبحان نسبت داد چرا که او جهان و نظام آن را خلق کرده است و قدرت لازم برای انجام کارهای خوب و بد نیز از اوست. تمام سرنوشتها چه خوب و چه بد از یک نگاه از ناحیه‌‌ی خداست. ناظم نظام عالم تنها اوست. تمام مخلوقات در هستی و در بقاء خود و در حوادثی که برای آنان پیش می‌آید مطیع و تحت امر پروردگار هستند. 🔳 از سویی دیگر در آیه سوم (نساء، ۷۹) با یک نگاه جزئی‌تر همه‌ی خوبیهایی که به انسان می‌رسد را به خداوند متعال نسبت می‌دهد و تمام بدیهایی که به وی می‌رسد را از سوی خود انسان می‌داند. بدیها و رنجهایی که به انسان می‌رسد گاهی در اثر کوتاهی و تقصیرات خود شخص یا جامعه است و گاهی عقوبت و کیفر گناهان و خطاهای وی است. ولی با نگاهی دقیق‌تر بدیها و شرور را نمی‌توان از سوی خدا دانست چرا که این امور عدمی هستند و خلق‌بردار نیستند و نیاز به خالق ندارند. کسی که دچار شر و بدی شده است فاقد رحمتی از سوی خدا شده و این سلب رحمت او را دچار مصیبتها کرده است. این فقدان و سلب رحمت به خاطر اعمال نادرست گذشته‌ی اوست. او کاری کرده که خدای متعال رحمتش را از وی دریغ کند. به طور مثال بیماری در واقع نبود سلامتی است و سیل و زلزله، نبود و از دست رفتن جان و مال است. پس شری که از این امور به ما می‌رسد در واقع نبود رحمت الهی است. 🔳 اما نعمتها و خوبیها همه از خداست چرا که او سرچشمه‌ی تمام کمالات و خوبیهاست و هیچ کس از خود چیزی ندارد. البته تقوا و اعمال صالح ما سبب افزایش توفیق و رسیدن به خوبیها می‌شود ولی تا خدا توفیق ندهد انجام هیچ کار خیر و ترک هیچ کار بدی ممکن نیست. پس هیچ تعارضی وجود نداشت. با یک نگاه همه چیز به خدا نسبت داده می‌شود و با نگاهی دیگر بدیها به خود انسان نسبت داده می‌شود. با نگاهی دیگر گاهی بعضی از بدیها به شیطان نسبت داده می‌شود. ● بر اساس تفسیر المیزان و نمونه، ذیل آیات ۷۸ و ۷۹ نساء -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar