📌متن شبهه👇# 4467
جمهوری خطای ترکیب!
محسن رنانی
وقتی بعضی مسئولان در سال ۱۳۵۷ گفتند «ما، هم دنیا را آباد میکنیم و هم آخرت را ...»، برای من نوجوان سیزده سالهای که در یک خانواده مذهبی بالیده بودم خیلی خوشایند بود و خود را یکی از خوشبختترین آدمیانی میدیدم که بر حسب تصادف در زمانه و زمینی به دنیا آمده است که به او مزایای زیستی بهشتی در هر دو جهان را خواهد داد.
برای من بیست سال طول کشید تا متوجه شوم این جمله حاصل یک استدلال منطقی همراه با «خطای ترکیب» است و از کسی چون بنیانگذار که فقیهی فیلسوف بود، بعید و عجیب بود که برای برپایی چنان نهضت عظیمی به این دقیقه توجه نداشته باشد.
من امروز تمام بحرانهای موجود کشورمان را حاصل همین «خطای ترکیب» میدانم که از آن زمان تاکنون در تمام ارکان نظام تصمیمگیری جمهوری اسلامی به صورت عمیقی جریان دارد.
نقطه آغازین رسوخ خطای ترکیب در نظام تدبیر پس از انقلاب، همین تصور امکان ترکیب موفق «جمهوری» و «اسلامی» است که در قانون اساسی منعکس شده است.
ممکن است برای من به عنوان یک فرد ممکن باشد که فرزندم را فردی مومن بار بیاورم اما اگر حکومت به عنوان مدیر جامعه بخواهد همه شهروندان را مقید به مناسک خاصی تربیت کند، نتیجه آن بیایمانی و بیقیدی اکثریت جامعه خواهد بود.
برای من به عنوان یک فرد ستوده است که اجازه ندهم فرزندم با یک معتاد ازدواج کند، ولی اگر من قانونگذار باشم و قانونی بنویسم که ازدواج با معتادان را ممنوع کند، تصمیمی غیراخلاقی و غیرعقلانی و خسارتبار برای جامعه گرفتهام. درباره بسیاری از دستورات فقهی نیز چنین است.
اگر نماز را و روزه را و حجاب را و خیلی دیگر از احکام حوزه فردی را به حوزه عمومی آوردید و الزامآور کردید، اولین خسارت بیننده آن خود نماز و روزه و حجاب خواهد بود.
اینجاست که میگوییم «جمهوری اسلامی» نوعی خطای ترکیب است. جامعه دینی خودش باید دینی باشد. یعنی وقتی تک تک مردم یک جامعه از درون دیندار باشند جامعه دینی وجود خواهد داشت.
وقتی شما بخواهید به زور قانون و پلیس، دین را مستقر کنید، اولین آسیب بیننده آن خود دین خواهد بود.
بنابراین ممکن است برای یک فرد شدنی باشد که همزمان دنیا و آخرت خود را آباد کند اما در سطح یک ملت و با فرمان حکومتی، شدنی نیست که همزمان هر دو حوزه دنیا و آخرت با هم آباد شوند، لاجرم یکی یا هر دو آسیب میبینند.
خلاصه شده...
📌
پاسخ به شبهه👇
https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg
برای شروع درخواست میکنم اول اعتقادات و باور های خود را مشخص کنید.
مسلمان هستید؟!
یا
خیر؟!
اگر مسلمان نیستید که بحث جدایی دارد و متناسب مخاطب فعلی نیست.
اما اگر مسلمان هستید که نویسنده هم قطعا همین ادعا را دارد:
🔸 طبق باور ها و اعتقادات ما مسلمانان، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، پیامبر خاتم و دین مبین اسلام دین نهایی در جهان است. و اصلی ترین منبع و معجزه الهی قرآن کریم است که در آن تمامی مطالب که برای همه انسان ها نیاز است وجود دارد.
🔹 اگر نگوییم احکام و مسائل اجتماعی در اسلام بیشتر از احکام فردی است، قطعا کمتر از آن نیست.
به عبارتی اصلا بدون احکام اجتماعی احکام فردی هم قابلیت اجرا ندارد.
هرچند آن مواردی هم که در نظام اسلامی اجباری و اجتماعی است قوانین اجتماعی است نه فردی.یعنی در نظام جمهوری اسلامی مثلا نماز و روزه قانون و اجبار همگانی نیست، بلکه احکامی همچون روزه خواری در انظار عمومی که مفسده و بار اجتماعی دارد ممنوع و دارای مجازات است، آنهم به طبق دستورات اسلامی.
⚜️ در قرآن کریم به خوبی به این مطلب اشاره شده است.
به عنوان مثال بزرگترین آیه قرآن در رابطه با مسائل اقتصادی و قرض است.
سوره مبارکه بقره آیه ۲۸۲
یا آیات متعدد در رابطه با امربه معروف و نهی از منکر:
« وَلۡتَكُن مِّنكُمۡ أُمَّةٞ يَدۡعُونَ إِلَى ٱلۡخَيۡرِ وَيَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۚ وَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُفۡلِحُونَ »
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۴
« ٱلَّذِينَ إِن مَّكَّنَّـٰهُمۡ فِي ٱلۡأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّكَوٰةَ وَأَمَرُواْ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلۡمُنكَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلۡأُمُورِ »
سوره مبارکه حج آیه ۴۱
(سوره لقمان آیه ۱۷_ سوره آلعمران آیات ۱۱۰ و ۱۱۴_ سوره اعراف آیه ۱۵۷_ سوره توبه آیات ۷۱_۱۱۲ )
که نه تنها بیان احکام اجتماعی است بلکه یکی از اصول و پایه های نظام اسلامی است.
توضیح اینکه نه تنها مردم وظیفه دارند احکام فردی خود را عمل کنند بلکه یکی از واجبات و تکالیفی که برگردن مردم وجود دارد و میتوان گفت تمام احکام بر پایه آن استوار است امر به معروف و نهی از منکر است.
مردم علاوه بر خود در مقابل اجتماع و حتی حکومت وظیفه دارند.
و بسیاری از احکام اجتماعی دیگر که به دلیل طولانی نشدن شما را تشویق به تحقیق در رابطه با آن می