📌متن شبهه👇 فیلم شبکه های اجتماعی: بیان احکام قربانی قربانی برای زنده‌هاست حجت الاسلام عسکری امام جمعه رفسنجان پیشاپیش تبریک عرض می کنم خدمتتون مطلبی را در رابطه با قربانی که متاسفانه بین مردم یک رواج ناصحیحی داره خدمتتون عرض می کنم یه روز گفتم در همین مسجد بازم تکرار می کنم و آن اینکه قربانی در روز عید قربان مستحبه خیلی هم سفارش شده اما این قربانی برای زنده هاست در واقع بیمه کردن آدمای زنده در مقابل حوادثه و برای اموات که متاسفانه در رفسنجان و جاهای دیگه هم خیلی رواج داره «برای اموات ما قربانی ما نداریم» و حتی بعضی از مراجع مستحب هم نمی دانند حضرت آیت الله سیستانی فتوا شان را دیدم میفرمایند قربانی برای اموات رجاءً یعنی به امید اینکه اگر ثوابی داره بهشون برسه اما قربانی برای زنده ها برای احیا خیلی سفارش شده بله برای مرده ها کاری میخواهید انجام بدید اگر حق الناسی، حق اللهی، بدهی داره، به مردم بدهکار هستند، نمازی، روزه‌ای، مظالمی چیزی به گردنشون هست بله نسبت به اموات انجام میدید که اون واجبه خلاصه شده. 📌پاسخ به شبهه👇 💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔷️ سلام علیکم 🔶️ به طور کلی ما می‌توانیم تمام اعمال مستحبی از جمله قربانی را به نیت اموات انجام دهیم و منظور ما رسیدن ثواب این اعمال به آنان باشد. آیت الله مکارم در این باره چنین می‌فرمایند: ثواب اين کار (قربانی) را مي توانند به مردگان و زندگان هديه کنند. https://b2n.ir/f52617 اما قربانی کردن به نیابت از اموات شاید چندان وجه شرعی نداشته باشد، لذا آیت الله سیستانی می‌فرمایند: انجام قربانی از طرف اموات رجاءً مانعی ندارد؛ البتّه اگر فرد از ثلث مالش وصیت به انجام قربانی عید کرده باشد لازم است مطابق با وصیّتش عمل شود. https://b2n.ir/q67848 (اگر وصیت نکرده باشد بدون اجازه از ورثه نمی‌توان از سهم ارث آنان برای میت قربانی انجام داد) 🔶️ در بحث قربانی کردن چیزی به عنوان بیمه کردن در مقابل حوادث مطرح نیست تا ما بگوییم اموات نیاز به بیمه ندارند. قربانی کردن در اسلام به نیت تقرب الهی باید باشد. قربانی کردن برای سلامتی و دور شدن بلاها از ادیان دیگر مثل یهودیت وارد فرهنگ ما شده است. https://b2n.ir/s49460 (البته در سیره‌ی برخی از علما سفارش به قربانی کردن برای حفظ از بلاها وجود داشته است) آنچه در قربانی بیشتر مطرح است بخشش گناهان است. امام صادق(ع) فرمودند: همانا قربانی گناهان صاحبش را می‌ریزد و باعث آمرزش آن‌ها می‌شود، هنگامی که اولین قطره خونش بر زمین می‌ریزد، همانا خداوند از غیب می‌داند، چه کسی از او می‌ترسد و تقوا را رعایت می‌کند. (وسائل الشیعه، ۱۰، ۱۷۴) 🔶️ نوعی قربانی به نام عقیقه داریم که برای سلامتی و حفاظت از بلاها معمولا برای نوزادان در روز هفتم ولادت انجام می‌شود و حتی اگر والدین نوزاد انجام ندادند در بزرگسالی می‌تواند برای خود انجام دهد. این نوع قربانی (عقیقه) که بیشتر به جهت سلامتی و حفظ از بالاها انجام می‌شود در مورد اموات گفته شده به قصد رجاء و به امید ثواب می‌توانند از طرف وی انجام دهند. آیت الله مکارم: عقیقه مطلقا واجب نیست، ولی استحباب دارد در مورد میت باید به قصد رجا انجام شود. https://b2n.ir/y46355 🔶️ در هر حال ثواب قربانی را قطعا می‌توان تقدیم اموات نمود. مخصوصا اگر گوشت آن بین فقرا تقسیم می‌شود صدقه محسوب می‌شود و ثواب صدقه حتما به آنان می‌رسد. -------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در 👇🏻 https://chat.whatsapp.com/Bhr9TDelO2L48ZFcEnkxXg 📱پیام رسان ایتا👇🏻 🆔https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0 📱ادرس سایت👇🏻 🆔 www.pshobaha.ir 📱پیام رسان اینستاگرام 🆔http://Instagram.com/pshobahat 📱پیام رسان روبیکا👇🏻 🆔https://rubika.ir/porseshgar 📱 پیام رسان بله👇🏻 🆔https://ble.ir/porseshgar 📱پیام رسان تلگرام👇🏻 🆔https://t.me/poorseshgar 📱پیام رسان سروش👇🏻 🆔sapp.ir/poorseshgar اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋