🔰 💠 اعتبار روایت مکاسب محرّمه 👤 🛑 اشکالات سندی: 1️⃣ استناد کتاب تحف‌العقول به جناب حسن بن علی بن شعبة حرّانی معلوم نیست. این اشکال وارد نیست؛ چون شیخ حرّ عاملی در خاتمۀ وسائل، کتاب‌هایی را که در وسائل از آن‌ها استفاده کردند، به انضمام مؤلّفین آن، اجمالاً بیان می‌فرمایند. «فی ذکر الکتب المعتمدة الّتی نقلتُ منها أحادیث هذا الکتاب، و شهد بصحّتها مؤلّفوها و غیرهم، و قامت القرائن علی ثبوتها و تواترت عن مولّفيها، بحیث لم‌یبق فیها شکٌ و لاریب» 🍃 ایشان در مورد تحف‌العقول می‌فرمایند: «تحف‌العقول عن آل الرسول، تألیف شیخ الصدوق حسن بن علی بن شعبه». پس در استناد کتاب به ایشان شبهه‌ای نیست. 2️⃣ در کتب قدما، مطلقاً نقلی از این کتاب نشده است، و این را دلیل ضعف حدیث گرفته‌اند. ❌این مناقشه، قابل قبول نیست، زیرا عدم نقل می‌تواند ناشی از عدم دسترسی به روایت باشد، نه ضعف سند. 3️⃣ اشکال عمده‌ ارسال سند است. ✅ برای رفعِ عیب ارسال، حرف‌هايی زدند: ⬅️عمل مشهور ❌ که می‌گوییم: عمل قدماء به روایت معلوم نیست تا منجبر ضعف سند باشد. ⬅️مضامین این روایت، مطابق با قواعد فقهی است؛ لذا از این جهت معتبر است. (سید یزدی) ❌ حرف ایشان مورد تصدیق نیست؛ زیرا اگر قسمتی از روایت، منطبق بر قواعد است، عمل ما در آن قسمت، به آن قاعده خواهد بود، نه فقره‌ی روایت؛ پس حقیقتاً عمل به روايت نمی‌کنیم. حداکثر کاری که این روایت انجام می‌دهد، به عنوان مؤیّد خواهد بود. پس اشکال ارسال سند، حلّ نشد. 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱۵ (۱ دی‌ماه ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir