بسم الله الرحمن الرحیم 📌 ولایت امیرالمؤمنین مجوز پذیرش اسلام در قیامت 🔹 تنها کسانی در روز قیامت می‌توانند خود را به عنوان مسلمان معرفی کنند که تمام آموزه‌های اساسی و اعتقادی اسلام را به صورت کامل پذیرفته و درک کرده باشند. 🔸 براساس آیات قرآن بخش مهمی از دین اسلام را ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام تشکیل می‌دهد؛خداوند خطاب به پیامبرش درباره ولایت امیرالمومنین می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ؛[مائده/۶۷] اى پيامبر! آن‌چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، كاملاً (به مردم) برسان! و اگر چنین نكنى، رسالت او را انجام نداده‌اى!» 🔹 در عالم دنیا برای ورود به دین اسلام گفتن ظاهری «لا اله الا لله و محمد رسول الله» کفایت می‌کند؛ اما در قیامت، گفتن ظاهری کفایت نمی‌کند و ابید جان و باطن اشخاص با اسلام پیوند خورده باشد. 💠 ابوحمزه ثمالی می‌گوید: « روزی امام باقر علیه‌السلام به من فرمودند: ای ابا حمزه! همه وارد بهشت می‌شوند جز کسی که خودداری نماید. عرض کردم: کسی هست که از وارد شدن به بهشت خودداری نماید؟ فرمود: آری! کسی که «لا اله الا الله، محمد رسول الله» نگوید. وقتی ابوحمزه این سخن را شنید بسیار متعجب شد و به حضرت عرض کرد: من گروه‌های باطلی از قبیل قدریه، مرجئه و بنی امیه را دیده‌ام که همگی این سخنان را می‌گویند. 🔸 امام در پاسخ به ابوحمزه می‌فرمایند: «هیهات، هیهات، هنگامی که روز قیامت برپا می‌شود، خداوند متعال اقرار به شهادتین را از آن‌ها سلب می‌کند و کسی نمی‌تواند آن را بگوید جز ما و شعیان ما، و دیگران از آن، دور هستند.» 🔹 حضرت در کلام خود به آیه‌ای از قرآن استناد می‌کنند که خداوند می‌فرماید: «لَايَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا؛[نبأ/۳۸] و هيچ کس، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمى گويند، و (آن‌گاه كه مى‌گويند) درست مى گويند!» حضرت سخن صواب در این آیه را به شهادتین تفسیر می‌کنند. اما شهادتین و اعتراف به اسلام را تنها کسانی می‌گویند که ولایت اهل بیت علیهم‌السلام را پذیرفته‌ و اسلامشان کامل گشته است. (تفسیر فرات کوفی، ص۵۳۴) 🔶حاکم حسکانی از علمای اهل سنت نیز شبیه همین روایت را در کتاب خود آورده است. او در تفسیر آیه ۳۸ سوره نبأ نقل می‌کند: قال أبو جعفر ( في قوله تعالى ) : ( يوم يقوم الروح والملائكة صفا لا يتكلمون إلا من أذن ( له الرحمان ) ) قال : إذا كان يوم القيامة خطف قول : لا إله إلا الله . عن قلوب العباد في الموقف إلا من أقر بولاية علي وهو قوله : ( إلا من أذن له الرحمان ) ( يعني ) من أهل ولاية علي ! فهم الذين يؤذن لهم بقول : لا إله إلا الله. «چون روز قیامت شود، گفتن لا اله الا اللَّه از دل‌های بندگان در موقف، فراموش می‌شود؛ جز کسانی که به ولایت علی (علیه‌السلام) اقرار کرده باشند و این است معنای سخن خداوند: «إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ؛ مگر کسی که از طرف خداوند رحمان اجازه داشته باشد.» یعنی از اهل ولایت علی (علیه‌السلام)، آنان هستند که به آن‌ها اجازه داده می‌شود بگویند: لا اله الا اللَّه» . (شواهد التنزیل، ج۲، ص۴۲۱)