🔅شهادت و ورود به
#بهشت💠
✅از قرآن مجيد چنين برمي آيد كه براي شهيد مراحل نزع، قبر، فشار، سؤال قبر و... نيست و به محض شهادت به بهشت در مي آيد. يكي از نمونه هاي آن، شهادت حبيب نجّار است كه خداوند دربارهي او مي فرمايد: مردي با ايمان از نقطهي دوردست شهر با شتاب فرا رسيد و گفت: اي قبيلهي من از فرستادگان و رسولان خدا پيروي كنيد: (و جاء من أقصا المدينة رجل يسعي قال يا قوم اتّبعوا المرسلين)🔹
؛ از كساني پيروي كنيد كه از شما پاداشي نمي طلبند و خود هدايت يافته اند. وي خطاب به رسولان گفت: من به پروردگارتان ايمان آوردم. حبيب با همه فشارها برسر ايمان خويش ايستاد و لحظه اي كفر نورزيد🔹
✅جابر بن عبداللّه از پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) نقل مي كند كه آن حضرت (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: سه نفر حتي يك لحظه به وحي الهي كفر نورزيدند: مؤمن آل ياسين (حبيب نجّار) و عليّ بن ابي طالب (عليه السلام) و آسيه همسر فرعون: «ثلاثة لم يكفروا بالوحى طرفة عين: مؤمن آل ياسين و علىّ بن أبى طالب و آسية إمرأة فرعون»🔹🔸
. ❇️در حديث ديگري فرمود: پيشتازان امتها سه نفرند كه لحظه اي به خدا كافر نشدند: علي بن ابي طالب و صاحب ياسين (حبيب نجار) و مؤمن آل فرعون (حزقيل و آسيه). اينان راستگويان و و كاملانند و علي (عليه السلام) برترين آنان است: «سباق الأمم ثلاثة لم يكفروا باللّه طرفة عين: علىّ بن أبى طالب و صاحب ياسين و مؤمن آل فرعون. فهم الصّدّيقون و علىّ أفضلهم»🔹🔸
✅حبيب نجار را كه مؤمن و پيشتاز و راستگو بود شهيد كردند وي همان لحظه وارد بهشت برزخي گرديد: (قيل ادخل الجنّة قال يا ليت قومي يعلمون بما غفرلي ربّي و جعلني من المكرمين)🔹
؛ به او گفته شد: وارد بهشت شو. گفت: اي كاش قوم من مي دانستند كه پروردگارم مرا آمرزيده و از گرامي داشتگان قرارم داده است.🔸✅علّامه طباطبايي(قدسسرّه) از آيات اين داستان توحيدي نكات برجسته اي برگرفته كه از نظر مي گذرد:🔸1⃣ـ حبيب نجّار مردي معمولي بود (رجلٌ) و از پيش با فرستادگان پيامبر آن عصر هيچ گونه ارتباط و قراردادي نداشت. نور ايمان كاملا ً دلش را روشن كرد و از او مردي راستين، آهنين و نمونه ساخت.🔸2⃣ـ دعوت رسولان به اقصي نقاط آن شهر رسيده بود كه چنين مرد كوشايي از اقصاي آن پديدار گشت و رسولان را تصديق و مردم را به ايمان آوردن ترغيب كرد.🔸3⃣ ـ از اين كه نام او صريحاً در قرآن نيامده بر مي آيد كه آنچه در اين جريان مهم بود هدف او بوده است. از اين رو قرآن بر آن تكيه كرده وگرنه بردن نام او نه مهم بود و نه مُعْضِل.🔸4⃣ـ از سخنان او برمي آيد كه اهل منطق و برهان بوده؛ زيرا استدلال هاي كافران را با منطق صحيح پاسخ گفته است.🔸5⃣ ـ از سياق و نظم و نَضْد آيات چنين استنباط مي شود كه مردم او را كشتند و از ساحت عزّت حق تعالي ندا آمد: «وارد بهشت شو». اين سخن اشاره به آن است كه بين قتل در راه خدا و بين ورود به بهشت هيچ فاصله اي واقع نشده و گويا شهادت او همان دريافت فرمان به دخول بهشت بوده است.🔸
6⃣ ـ مراد از بهشت در آيه مزبور همان بهشت برزخي است: «القبر إمّا
روضةٌ من رياض الجنّة أو حفرة من حفر النّيران»🔹
؛ قبر يا باغي از باغ هاي بهشت يا گودالي از گودال هاي جهنم است.🔸7⃣ ـ آرزوي اين شهيد آن بود كه اي كاش طايفه و قبيله او مي دانستند خداوند چگونه وي را آمرزيده است.🔸
8⃣ ـ از بزرگترين بخشش هاي خداوند به او آن است كه وي را «مُكْرَم» به شمار آورده است🔸
خدا مرا گرامي داشت. اما اكرام كامل و بدون قيد و شرط در قرآن شريف درباره دو گروه آمده است: يكي درباره فرشتگان مقرّب خدا: (بل عباد مُكرمون لا يسبقونه بالقول و هم بأمره يعملون)🔹
؛ آنان بندگان گرامي خدايند. در سخن بر او پيشي نمي گيرند و فرمانش را به كار مي بندند؛ يعني در تمام اقوال و افعال تابع حكم الهي هستند و ديگري در رابطه با بندگان كامل، خواه از مخلِصين و اخلاص ورزان باشند، چنان كه درباره آنان فرمود: آنان كه دايم در نمازند، حقوق مالي تهي دستان را مي پردازند، به روز پاداش تصديق دارند، ازعذاب پروردگار ترسناكند، اندام خود را از شهوت راني نگاه مي دارند، امانت ها و پيمان ها را مراعات مي كنند، براي شهادت به حق قيام مي كنند، از نماز محافظت مي كنند، آنان كه جامع اين صفات هستند درباغ هاي بهشتي گرامي داشته مي شوند: (أُولئك في جنّات مُكرَمون)🔹و خواه از مخلَصين و خالص شدگان باشند؛ مانند: (إلّا عباد اللّه المخلَصين أُولئك لهم رزق معلوم فواكه وهم مكرمون في جنّات النعيم)🔹
در روز قيامت از همه افراد بازجويي، بازخواست و سؤال مي شود، جز بندگان پاك با اخلاص خدا. آنان را در بهشت جاودان روزي جسماني و روحاني فراوان كه به حساب درنمي آيد و ميوه هاي گوناگون بهشتي است و هم آنان در آن عالم جاوداني گرامي و محترمند و در بهشت پرنعمت در نعمتند.💠معاد در قرآن جلد 4، صفحه .(265.266.267)💠
@qoran114moballge✅🌹