♨️ جدا نبودن دین و سیاست در اسلام "بر اساس جریان غدیر" 👈🏻 عید غدیر عید سیاسی جهان اسلام ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه 👤 سخنران: دکتر عباس اسماعیلی‌ زاده بسم الله الرحمن الرحیم 🔻به نظر می‌رسد در ماجرایی مانند غدیر، کلاه گشادی بر سر ما شیعیان رفته است. یکی از مستبصرین (فردی که اهل سنت بوده و شیعه شده باشد) به نام آقای تیجانی، این مسئله را به طور کامل در کتاب‌شان شرح داده اند. عنوان دومین کتابی که نوشتند، الشیعة هم اهل السنة (شیعه همان اهل سنت هست) می‌باشد. در این کتاب بیان می‌کنند که اهل سنت میگویند ما پیرو پیغمبر ص هستیم؛ اما در اصل اين شیعیان هستند که به سنت پیامبر ص عمل کردند و جانشینی امام علی علیه السلام را بعد از ایشان پذیرفتند. باید به شیعیان بگوییم اهل سنت؛ اهل سنت واقعی شیعیان اند. 🔻در این راستا نکته ای را راجع به غدیر عرض می‌کنیم؛ از عید غدیر، به عنوان عیدک الاکبر یاد می‌کنند؛ دلیل این نام گذاری و ملاک بزرگ بودن این عید چیست؟ عنوان بحث این است: "عید غدیر عید سیاسی جهان اسلام" در غدیر، جنبه سیاسی برجسته است! مگر در غدیر چه اتفاقی افتاد؟ بعد از پیغمبر، جانشینی به امیر المؤمنین علیه السلام منتقل شد. طبعا اولین مسئله ای که مسلمانان پس از رحلت پیامبر اکرم ص بر سر آن اختلاف کردند همین بود که عده ای پیرو مکتب خلفا شدند و ما پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام. اختلاف بر سر مسئله ای سیاسی بود. پاس داشتن عید غدیر زمانی تحقق پیدا می‌کند که به جنبه سیاسی آن بپردازیم نه صرفا برگزاری جشن. اصل بحث همین است! 🔻علامه طباطبایی می‌فرماید: دینی که حادث بود باقی شد. یعنی تا قبل از جریان غدیر هر لحظه ممکن بود این دین از بین برود؛ با جریان انتقال نبوت به امامت، آن جریانی که قبل از این حادث بود، باقی شد. لذا شد الیوم یئس الذین کفروا من دینکم... پس این اتفاق عظیم نشان می‌دهد غدیر، عیدک الاکبر است! وقتی از کلاس نبوت به کلاس امامت منتقل میشویم میشود عیدک الاکبر. کلاهی که بر سر ما رفته است، این است که ما در طول تاریخ به این فکر نکردیم که بعد از کلاس امامت باید به کجا منتقل شویم؟ نظرمان این است که هم چنان در کلاس امامت مانده ایم! پس اکبر بودن این عید به دلیل جنبه سیاسی غدیر است و کلاهی که بر سر ما رفته است همین است که از جنبه سیاسی غدیر غفلت کردیم! 🔻حال نکته مهمی را عرض می‌کنیم که باعث برجسته شدن جنبه سیاسی غدیر می‌شود: سوال این است که چرا آیه اکمال (آیه ۳ سوره مائده) وسط محرمات آمده است؟ ابتدای آیه خداوند می‌فرماید: حرمت علیکم المیته و الدم و لحم الخنزیر... مابین آیه: الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی... انتهای آیه نیز بحث محرمات ادامه پیدا می‌کند: فمن اضطر فی مخمصة غیر متناجف لاثم... 🔻خداوند در این آیه به این نکته سیاسی توجه می‌کند: در روایتی داریم که یک نفر بعد از جریان غدیر خدمت پیغمبر ص رسید و گفت: به ما گفتی شهادتین را بگویید، جهاد کنید، حج بروید، روزه بگیرید، نماز بخوانید، زکاة بدهید و قبول کردیم؛ اما ظاهرا به اینها راضی نشدی! این دیگر چه بود که پسر عمویت را جانشین‌ات کردی؟ سوال این است که ما به همه احکامی که گفتی عمل کردیم؛ این مسئله جانشینی دیگر چه بود؟ این تفکر در زمان پیامبر ص نیز بوده است. الان هم هست. در این ۱۴ قرن، آن غفلت سیاسی این است که ما حاضریم همه احکام را انجام بدهیم اما در مسائل سیاسی لنگ میزنیم. در بحث انتخابات مردد می‌شویم! ما به جنبه سیاسی دینمان توجه نمی‌کنیم. 🔻نظر بر این است که خداوند این امر سیاسی را بین این امور فقهی قرار داده است که بگوید شما که احکام را انجام می‌دهید به امور سیاسی هم توجه کنید. این هم جزء دین است. فکر نکنید جریان نصب ولایت حضرت علی علیه السلام خارج از این بوده است. و ما از این غفلت کردیم و در طول قرون سر ما کلاه رفته است؛ فکر کردیم دین همان واجبات و محرمات است در صورتی که سیاست هم جزء دین است. 🔻در نتیجه حواسمان باشد؛ ما اگر خود را شیعه می‌نامیم، به تمام جنبه های دین توجه کنیم -از جمله جنبه سیاسی: به خصوص شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح- تا به طور کامل به سنت پیامبر ص عمل کرده باشیم و ما شیعیان، اهل سنت واقعی باشیم. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته   @quran_hadith_fum ╰─•✾•🍃🌺🍃•✾•─╯