💢 مروری کوتاه بر
#نکات_تفسیری آیات سوره ابراهیم ( آیات4.5)
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋 وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ«4»
🦋🦋هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر به زبان قومش، تا(بتواند پيام خدا را) براى مردم بيان كند،پس خداوند هر كه را بخواهد (و مستحقّ بداند)گمراه مىكند وهر كه را بخواهد (وشايسته بداند)هدايت مىنمايد،و اوست عزيزوحكيم.
📝نکته ها👇
🔷مراد از«لسان قوم» در اين آيه،تنها لغت و زبانِ مردم نيست،زيرا گاهى ممكن است گويندهاى با زبان مردم سخن بگويد ولى مردم حرف او را درست نفهمند،بلكه مراد آسان و قابل فهم گفتن است،به گونهاى كه مردم پيام الهى را بفهمند، چنانكه در آيات ديگر مىفرمايد: «يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ»«1» ما قرآن را به زبان تو آسان كرديم. حضرت موسى نيز از خداوند مىخواهد كه گره از زبانش گشوده شود تا مردم كلامش را بفهمند.«وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي»«2»
🔷مقصود از گمراه كردن خداوند،محروم كردن افراد لجوج از لطف خود است، والا اگر خداوند بناى گمراه كردن مستقيم كسى را داشت، نه كتابى مىفرستادو نه پيامبرى.در آيات ديگر مىخوانيم كه خداوند ظالمان و فاسقان و مسرفان را گمراه مىكند،يعنى انسان با گناه و ظلم، زمينهى محروم شدن از هدايت را در خود فراهم مىكند.
🔷بعضى ازمفسران گفتهاند:فاعل «يَشاءُ» مردم هستند نه خدا، يعنى خداوند گمراه مىكند كسى را كه خودش بخواهد گمراه شود و هدايت مىكند كسى را كه خودش بخواهد هدايت شود. نظير آيه: كُلًّا نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ.. «3» گروهى را درراهى كه بروند كمك مىكنيم.
📖«1»مريم،97
📖«2»طه،27-28
📖«3»اسراء،20
📚جلد4-صفحه386
تبليغ پيامبر كه با زبان قوم خود بوده با جهانى بودن دين منافاتى ندارد. زيرا محتواى پيام زبان خاصّى ندارد و با سفارش قرآن، بايد گروهى با تفقه و هجرت مطالب دين را آموخته و به سايرين بياموزند.
📝پیام ها🔰
🔶1-پيامبران،با فرهنگ وزبان مردم زمان خود آشنا بوده وطبق فهم آنان تبليغ مىكردند.«بِلِسانِ قَوْمِهِ»
🔶2-خداوند با مردم اتمام حجّت مىكند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ»
🔶3-رابطهى رهبران دينى با مردم، عاطفى، صميمى ومستقيم است. «بِلِسانِ قَوْمِهِ»
🔶4-تبليغ بايد با شيوهاى ساده و صريح و روشن،و براى عموم قابل فهم باشد.«بِلِسانِ قَوْمِهِ»
🔶5-هدايت و ضلالت خداوند بر اساس حكمت است. فَيُضِلُ.. وَ يَهْدِي.. وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
💟❇️💟❇️💟❇️💟❇️
🕋 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ«5»
🦋🦋همانا موسى را همراه معجزاتى (به سوى مردم) فرستاديم (و به او گفتيم:) قومت را از تاريكىها به سوى نور خارج ساز و روزهاى (نزول قهر يا لطف) خدا را به آنان يادآورى كن، همانا در اين (يادآورى) براى كسانى كه صبر و مقاومت و سپاس فراوان داشته باشند نشانههايى از قدرت الهى است.
📝نکته ها👇
🔷در روايات،روز ظهور حضرت مهدى عليه السلام وروز رجعت وروز قيامت راازمصاديق «ايّام اللَّه»گفتهاند.«1»
📚«1»نورالثقلين
📚جلد4-صفحه387
📝پیام ها🔰
🔶1-انبيا بايد معجزه داشته باشند. أَرْسَلْنا.. بِآياتِنا
🔶2-هدف كلّى انبيا، يكى است. خداوند در آيه اوّل اين سوره به پيامبر اسلام، و در اين آيه به حضرت موسى مىفرمايد: مردم را از تاريكىها خارج كنيد و به نور هدايت نماييد. «أَخْرِجْ قَوْمَكَ»
🔶3-اوّلين حوزهى مأموريّت انبيا، قوم خودشان است. «قَوْمَكَ»
🔶4-راه نجات مردم از ظلمات، ياد قهر وقدرت خدا نسبت به ستمگران و توجّه به الطاف اونسبت به گذشتگان است. «ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ»
🔶5-توجّه به تاريخ، زمينهى صبر و شكر را در انسان به وجود مىآورد. يادآورى مصيبتها و تلخىهاى گذشته و برطرف شدن آنها، انسان را به شكر وادار مىكند. توجّه به پايدارى امّتها و پيروزى آنان، آدمى را به صبر و مقاومت دعوت مىكند. «إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ»
🔶6-همهى روزها روز خداست، امّا روز تجلّى قدرت خداوند حساب ديگرى دارد. (تجلّى قدرت او در قهر بر كفّار و تجلّى لطف او بر مؤمنان.) «بِأَيَّامِ اللَّهِ»
🔶7-هرگونه جشن يا سوگوارى و مراسم ويژهاى كه بزرگداشت اياماللَّه باشد جايز است. «ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ» (بر خلاف نظر فرقهى منحرف وهّابيّت)
🔶8-مؤمن در سختى، صبر و در رفاه، شكر مىكند.«صَبَّارٍ شَكُورٍ»
🔶9-صبر زمينه درك حقيقت است. «لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ»
📚تفسيرنور(10جلدى)ج4،ص:388
--------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_ابراهیم
❤️🍃
🆔
@QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆