💢 مروری کوتاه بر
#نکات_تفسیری آیات سوره نحل ( آیات 120 . 121 . 122 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنِيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «120»
🦋🦋همانا ابراهيم (به تنهايى) يك امّت بود، در برابر خدا خاضع و فرمانبر و حقگرا بود، و از مشركان نبود.
📝نکته ها👇
🔷در اين آيه خداوند ابراهيم را به تنهايى يك امّت دانسته است و هر يك از مفسران براى تحليل و تفسير اين جمله سخنى گفتهاند، از جمله:
●1. چون ابراهيم بر مكتبى بود كه احدى بر آن نبود، پس يك امّت بود. «1»
●2. او به اندازه يك امّت خير و خوبى و كمال داشت نظير شعرى كه مىگويد: آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى. «2»
●3. كلمه امّت به معناى معلّم خير است او معلّم خوبىها بود. «3»
●4. مراد از امّت يعنى رهبر و مقصود و امام تمام خداپرستان. «4»
●5. شخصيّت و شعاع وجود او به اندازه يك امّت بود. «5»
●6. چون قوام امّت به او بود.
●7. چون عالم بود و عالم امّتى را راهنمايى مىكند.
●8. چون حركت آفريد كار يك امّت را انجام داد، يارى نداشت ويكتنه قيام كرد. «6»
📝پیام ها🔰
🔶1- تجليل از مردان خدا و معرّفى الگوها و قهرمانان توحيد يك شيوه تربيتى است. «إِنَّ إِبْراهِيمَ»
🔶2- تعداد و كميّت مهم نيست، بلكه كيفيّت و حركت آفرينى مهم است. «أُمَّةً»
🔶3- در راه حقّ از تنهايى نهراسيد. «إِنَّ إِبْراهِيمَ كانَ أُمَّةً»
🔶4- انسان محكوم محيط وجامعه و تاريخ نيست. «وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
📚«1». تفسير صافى.
📚«2». تفسير مراغى.
📚«3». تفسير طبرى.
📚«4». تفسير فرقان.
📚«5». تفسير نمونه.
📚«6». تفسير مجمع البيان.
📚جلد 4 - صفحه 598
🔶5- ابراهيم هم در عمل خالص بود، «حَنِيفاً» هم در عقيده. «وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
🔶6- برخوردهاى مماشاتى ضررى به توحيد انسان نمىزند. (با آنكه ابراهيم در ميان خورشيد وستارهپرستان لحظاتى با آنان مدارا و مماشات كرد و گفت:
پروردگار من همينهاست، ولى همين كه ناپديد شدند، فرمود: من غروب كنندگان را دوست ندارم. با اين حال در اين آيه خداوند مىفرمايد: او لحظهاى مشرك نبود.) «لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
🔶7- آنچه به انسان ارزش مىدهد عبادت و اطاعت آگاهانه از خدا «قانِتاً» همراه با اعتدال و نداشتن انحراف «حَنِيفاً» و خلوص است. «وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🕋شاكِراً لِأَنْعُمِهِ اجْتَباهُ وَ هَداهُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ «121»
🦋🦋او نسبت به نعمتهاى خداوند شكرگزار بود، (خدا) او را برگزيد و به راهى مستقيم هدايتش كرد.
🕋وَ آتَيْناهُ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ «122»
🦋🦋ودر دنيا به او نيكى داديم و قطعاً او در آخرت (نيز) از صالحان و شايستگان است.
🕋نکته ها👇
🔷«اجتبى» از «جبابة» به معناى جمعآورى و متمركز كردن است، اجتباء خداوند يعنى افرادى را از تشتت و گرايشهاى گوناگون حفظ و براى خود متمركز و خالص مىكند.
🔷نام نيك، ذريّه طيبه، بناى كعبه، عمر طولانى، دعاى مستجاب، مال زياد از نمونههاى حسنه در دنياست. «آتَيْناهُ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً»
🔷در اين آيات، خداوند پنج كمال براى ابراهيم عليه السلام برمىشمرد و سپس پنج مقام به او مىدهد؛ امّا پنج كمال: (امة- قانتاً- لم يك من المشركين- حنيفاً- شاكراً) امّا پنج مقام و لطف از طرف خداوند: (اجتباه- هداه- فىالدنيا حسنة- فى الآخرة لمن الصّالحين- اتّبع ملة ابراهيم كه در آيه بعد است.)
📚جلد 4 - صفحه 599
📝پیام ها🔰
🔶1- انتخاب خداوند، بر اساس شايستگى انسان است. «قانِتاً، حَنِيفاً، شاكِراً، اجْتَباهُ»
🔶2- آن را كه خدا برگزيند، به مقصدش مىرساند. اجْتَباهُ ... هَداهُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ
🔶3- دعاى انبيا مستجاب است. (ابراهيم از خداوند درخواست كرده بود كه به صالحان ملحق شود، «رَبِّ هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» «1» در اين آيه خداوند مىفرمايد: «إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ»
📖«1». شعراء، 83
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_نحل
❤️🍃
🆔
@QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆