💢 مروری کوتاه بر
#نکات_تفسیری آیات سوره فرقان ( آیات 2 . 3 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً «2»
🦋🦋خداوندى كه فرمانروايى آسمانها و زمين براى اوست، و هيچ فرزندى اختيار نكرده و براى او شريكى در فرمانروايى نيست، و هر چيزى را آفريد و آن گونه كه بايد اندازهگيرى كرد.
📝نکته ها👇
🔷مشركان و يهود و نصارا، هر كدام به نحوى معتقد بودند كه خداوند فرزند، يا شريكى دارد و قرآن كريم بارها اين عقيدهى خرافى را مردود شمرده است، از جمله در همين آيه.
📝پیام ها🔰
🔶1- حكومت و حاكميّت هستى، مخصوص خداست. لَهُ مُلْكُ ... (در هستى يك نظام و يك اراده و مديريّت حاكم است)
🔶2- حكومت خداوند نسبت به همهى هستى يكسان است. «السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
🔶3- خداوند بىنياز است. لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ ... لَمْ يَتَّخِذْ (نياز به فرزند براى جبران كمبودهاست و كسى كه حكومت هستى به دست اوست چه كمبودى دارد؟!)
📖«1». مؤمنون، 14.
📚جلد 6 - صفحه 226
🔶4- همهى آفريدهها از سرچشمهى قدرت واحدى برخاستهاند. «خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ»
🔶5- تدبير هستى، به دست خالق هستى است. لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ ... خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ
🔶6- آفرينش، حساب و كتاب دارد. «فَقَدَّرَهُ تَقْدِيراً»
🔶7- تدبير هستى، بسيار دقيق است. «تَقْدِيراً»
🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋🌱🦋
🕋وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لا يَخْلُقُونَ شَيْئاً وَ هُمْ يُخْلَقُونَ وَ لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً وَ لا يَمْلِكُونَ مَوْتاً وَ لا حَياةً وَ لا نُشُوراً «3»
🦋🦋(مشركان) به جاى او خدايانى گرفتند كه هيچ چيز نمىآفرينند، ولى خود آفريده شدهاند. (اين معبودهاى دروغين حتّى) مالك هيچگونه ضرر و نفعى براى خود نيستند و (براى ديگران) اختيار مرگ و حيات و قيامت را ندارند.
📝پیام ها🔰
🔶1- خداگرايى، فطرى است و اگر كسى خداى يكتا را رها كند، سراغ خدايان دروغين مىرود. «وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً»
🔶2- با مشركان نيز مستدل سخن بگوييد. لا يَخْلُقُونَ ... لا يَمْلِكُونَ حيوان، نفعى را به خود مىرساند و شرّى را از خود دور مىكند، امّا بتها بر هيچ يك از اين دو قدرت ندارند و از حيوان هم كمترند.
🔶3- دليل بندگى انسان، قدرت خداوند بر حلّ مشكلات و بازشدن گرههاى اوست و بتها فاقد اين آثارند. «لا يَمْلِكُونَ»
🔶4- كسى كه از خود ضررى را دفع نكند و براى خود نفعى را جلب نكند، براى ديگران حتماً كارى نخواهد كرد. «لِأَنْفُسِهِمْ»
🔶5- دفع ضرر، بر جلب منفعت مقدّم است. ( «لا يَمْلِكُونَ لِأَنْفُسِهِمْ ضَرًّا» كه دفع ضرر است بر «وَ لا نَفْعاً» كه جلب منفعت است، مقدّم شده است.)
🔶 6- كار انسان، يا بايد با هدف دنيوى همراه باشد، يا با هدف اخروى و بتها در هيچ يك كارايى ندارند. «وَ لا حَياةً وَ لا نُشُوراً»
📚جلد 6 - صفحه 227
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_فرقان
❤️🍃
🆔
@QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆