💢 مروری کوتاه بر
#نکات_تفسیری آیات سوره فرقان ( آیات 33 تا 36 )
🌺🍃✨🌸✨🌺🍃
🕋وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً «33»
🦋🦋و هيچ مَثَلى (از بهانهها و طعنهها) براى تو نياورند، مگر آن كه پاسخ به حقّ و بهترين بيان را براى تو آورديم.
📝نکته ها👇
🔷قرآن كريم در اين آيه خطاب به پيامبر صلى الله عليه و آله مىفرمايد: حرف مخالفان، يا باطل است كه ما در برابر آن براى تو سخن حقّ مىآوريم و يا حقّ است كه ما سخن بهتر و جامعتر از حقّ آنان براى تو بازگو مىكنيم.
📝پیام ها🔰
🔶1- قرآن، كتاب جامعى است و به همهى ايرادها پاسخ مىدهد. وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِ ...
🔶2- انبيا با مخالفان درگير بودند و از راه استدلال با آنان رفتار مىكردند. لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِ ...
🔶3- خداوند از انبيا دفاع مىكند و در برابر سخنان باطل كفّار، كلام حقّ را مطرحمىكند. «وَ لا يَأْتُونَكَ بِمَثَلٍ إِلَّا جِئْناكَ» و نفرمود: «جئت»
📚«1». تفسير نمونه.
📚جلد 6 - صفحه 254
🔶4- سخن و ادلّهى مخالفان استحكام ندارد. «بِمَثَلٍ»
🔶5- حقّ بر باطل پيروز است. لا يَأْتُونَكَ ... إِلَّا جِئْناكَ بِالْحَقِّ وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً
🔶6- هدف انبيا، استقرار حقّ است. «جِئْناكَ بِالْحَقِّ»
🔶7- سخن بايد منطقى و حقّ باشد. «جِئْناكَ بِالْحَقِّ»
🔶8- علم و سخن پيامبراكرم صلى الله عليه و آله از جانب خداست. جِئْناكَ ...
🔶9- گفتار و اعتراض ديگران را با كلام بهتر جواب دهيم. «وَ أَحْسَنَ تَفْسِيراً»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🕋الَّذِينَ يُحْشَرُونَ عَلى وُجُوهِهِمْ إِلى جَهَنَّمَ أُوْلئِكَ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضَلُّ سَبِيلًا «34»
🦋🦋كسانى كه بر صورتهاشان به سوى جهنّم محشور مىشوند، آنان بدترين مكان را دارند و منحرفترين راه را مىروند.
📝پیام ها🔰
🔶1- تحقير انبيا، سبب تحقير خود در قيامت است. «يُحْشَرُونَ عَلى وُجُوهِهِمْ»
🔶2- گمراهترين مردم كسانىاند كه در برابر انبيا اشكالتراشى مىكنند. «أَضَلُّ سَبِيلًا»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🕋وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِيراً «35»
🦋🦋و همانا به موسى كتاب (تورات) داديم وبرادرش هارون را كمك وهمراه او قرار داديم.
🕋فَقُلْنَا اذْهَبا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَدَمَّرْناهُمْ تَدْمِيراً «36»
🦋🦋پس به آن دو گفتيم: (براى اتمام حجّت) بهسوى قومى كه آيات مارا تكذيب كردند برويد. آنگاه آنان را (به خاطر عنادشان) به سختى قلع وقمع كرديم.
📚جلد 6 - صفحه 255
📝نکته ها👇
🔷كلمهى «تدمير» از «دمار»، به معناى هلاكت اعجابانگيز است. «1»
🔷شيوههاى تبليغ و تربيت در قرآن متفاوت است؛ در يك جا مىفرمايد: بايد به سراغ منحرفان رفت، «اذْهَبا» و در جاى ديگر مىفرمايد: بايد فرمان داد تا آنان خود حاضر شوند و غرورشان شكسته شود. چنانكه حضرت سليمان به ملكهى سبأ چنين فرمان داد: «وَ أْتُونِي مُسْلِمِينَ» «2» يعنى با تسليم كامل، در برابر ما حاضر شويد.
📝پیام ها🔰
🔶1- تا با كتاب آسمانى انس نگيريم، حقّ تبليغ به ديگران را نداريم. آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ ... اذْهَبا
🔶2- جانشين انبيا را نيز بايد خداوند تعيين كند. جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ ...
🔶3- در مسئوليّتهاى بزرگ، به وجود وزير وهمكار نياز است. «جَعَلْنا مَعَهُ أَخاهُ هارُونَ وَزِيراً»
🔶4- در برخى از دورهها، انبيا متعدّد بودند، ولى رهبر يكى بود. «هارُونَ وَزِيراً»
🔶5- در تبليغ، گاهى بايد افرادى را اعزام كرد تا با هم تبليغ كنند. «اذْهَبا»
🔶6- اتمام حجّت با گمراهان لازم است. «اذْهَبا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا»
🔶7- انكار ولجاجت مردم، مانع لطف خداوند نيست. (پيامبر را براى هدايت آنان مىفرستد) «اذْهَبا إِلَى الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا»
🔶8- تكذيب پيامبر، تكذيب خداست. «كَذَّبُوا بِآياتِنا»
🔶9- نتيجهى تكذيب حقّ، قلع و قمع شدن است. «فَدَمَّرْناهُمْ»
🔶 10- نقل تاريخ و سرگذشت كفّار قبل و بيان هلاكت آنان، زمينهاى براى هشدار و نهى از منكر كفّار امروز است. «فَدَمَّرْناهُمْ»
📚«1». التحقيق فى كلمات القرآن.
📖«2». نمل، 31.
📚تفسير نور(10جلدى)، ج6، ص: 256
-------------------------------------------------
📚 برگرفته از تفسیرنور
#تفسیر
#سوره_فرقان
❤️🍃
🆔
@QURAN_SOUND114
📎 با ما همراه باشید👆