هدایت شده از هادی غاضری
الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ خداوند کسی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید (و معلوم شود) که اعمال و رفتار کدام‌یک از شما، بهترین عمل است، اوست که شکست‌ناپذیر و بخشنده است؛ملك -۲ اگر به کل زندگی نگاه کنیم می بینیم مهم ترین کار هر انسانی در زندگی انتخاب است . به عبارت بهتر تنها کار انسان در زندگی انتخاب است . مطابق آیه شریفه دوم سوره ملک هدف اصلی از زندگی و مرگ انتخاب است ؛ انتخاب بهترین عمل . و نهایت انتخاب می تواند به دو مسیر ختم شود . عاقبت به خیری و عاقبت به شری . چه حرها و طیب حاج میرزایی ها و شاهرخ ضرغام ها که پس از یک عمر انجام اعمال خلاف و گناه با یک انتخاب صحیح عاقبت به خیر شدند و چه طلحه ها و زبیرها که پس از عمری مجاهدت و تلاش در راه خدا با یک انتخاب غلط عاقبت به شر شدند . تمام فلسفه وجودی قیام اباعبدا... و یارانش نشان دادن اهمیت انتخاب هست . انتخابی که صحت آن به ازدیاد جمعیت انتخاب کننده نیست ، بلکه به حق بودن آن است . افرادی هستند که بی طرف بودن را انتخاب میکنند تا خود را از گزند احتمالی انتخاب غلط در امان بدارند ، حال آنکه غافلند که بی طرفی هم نوعی انتخاب است و در آیه شریفه و ماذا بعد الحق الا الضلال ( بعد از راه حق جز گمراهی نیست ) به خوبی این موضوع بیان شده . عرض میکنیم به اباعبدالله ع «انت قتیل العبرات » یعنی تو کشته اشکی . بزرگی می‌گفت این جمله تعبیر عجیبی است از افرادی که نه به یاری اباعبدالله ع شتافتند و نه در زمره یاران یزید قرار گرفتند بلکه ایستادند و تماشا کردند و به خیال خودشان بی طرف ماندند و فقط برای امام حسین ع گریه کردند . بی شک اینها در قتل حضرت اباعبدا... ع و یارانش شریک هستند . نکته مهم در موضوع انتخاب ، آثار و عواقب آن انتخاب است که قطعا تا روز قیامت به گردن انتخاب کنندگان خواهد بود . اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا ✍️هادی غاضری @hadighazeri