لازمه‌ى ايمان، امانت‌دارى است درمنطق قرآن و مفهوم وسیعی دارد که تمام شؤون زندگی اجتماعی و سیاسی و اخلاقی را در برمی‌گیرد به آیه ۲۷ سوره انفال دقت کنید👇 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! به خدا و پیامبر خیانت نکنید! و (نیز) در امانات خود خیانت روا مدارید، در حالی که میدانید (این کار، گناه بزرگی است)! 🔸 هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله، يهوديان بنى‌قريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور كرد. يكى از مسلمانان همراه او به نام كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبر صلى الله عليه و آله خبر داد. ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود را به ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبه‌اش را پذيرفت 🔹ازاین آیه خيانت، با ايمان داشتن سازگار نيست و لازمه‌ى ايمان، امانت‌دارى است، وگاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است یک دیگر در راویات آمده است که امام‌باقر عليه السلام احكام دين، فرائض و واجبات الهى را امانت می داند یااز ابن عبّاس نقل شده که: «هركس چيزى از برنامه‌هاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است در معنی خیانت آمده به معنای خودداری از پرداخت حقّی است که انسان پرداختن آن را تعهد کرده پس هر چه تعهد می کنی، امانت محسوب میشه یعنی نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانت‌ها، خيانت است درادامه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله كسى كه در امانت خيانت كند، را می داند، هرچند روزه بگيرد و بخواند. یا امام صادق عليه السلام فرمود: نماز و روزه‌ى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همه‌ى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد برگرفته از تفسیرنور ونمونه ‌🔅🌀@qurani_ir 🌀🔅