هدایت شده از سبک زندگی قرآنی
🐰آیا سیزده 13فروردین از نگاه اسلام نحس است؟🐰 تدوین: علی اکبر صیدی 🌷چکیده نسبت دادن نحس(نحس عرضی) به ایام در متون دینی، بخاطر حوادث نا گواری است که برای مردمان آن روز اتفاق افتاده و از نظر همان مردمان نحس تلقی می گردد. 🌷الف نحوست ذاتی و عرضی در قرآن برخی از آیـات قرآنی ایام فصول اربعه را بستر‌ خیر و برکت و تهیه نیازمندیهای‌ انسان‌ معرفی می‌کند،چـنان‌که برخی دیگر هر نـوع نـقص و عیب را در آفرینش نفی می‌نمایند. بنابراین،اندیشه نحوست ذاتی با این آیات سازگار نیست.آیاتی که برخی از ایام را نحس و شوم‌ معرفی می‌کنند،به خاطر پدیده‌های ناگواری است که در آنها رخ داده و به اصطلاح شـومی بالعرض پیدا کرده‌اند. (1) دقت در آیات قرآنی به روشـنی ثـابت می‌کند که همه ایام فصول‌ چهارگانه‌ مبارک‌ بوده و وسیلۀ تأمین نیازمندی‌های انسان هـستند. (سورۀ‌ فصلت‌،آیه 9 و 10) در عین حال،پاره ای آیات قرآنی،برخی از زمانها و مکانها‌ را‌ مـبارک و فـرخنده می‌نامند،مـثلا شـب نـزول قـرآن را شـبی مبارک می‌خواند (سورۀ دخان،آیۀ 3) همچنین در برخی از آیات قرآن،روز و یا روزها به شومی توصیف شده است،مانند(سورۀ فصلت،آیۀ 16) ).(سورۀ قمر، آیۀ 19) ولی در حقیقت نحوست آن بالذات نبوده بلکه‌ به‌ خاطر‌ تـندبادی بـودکه آنها-قوم عاد-را ریشه‌کن کرد ولی همان روز در نقاط دیگر که مشمول عذاب الهی ‌‌نبودند‌ به میمنت و مبارکی خود باقی بود. هر چند از سياق داستان قوم عاد كه اين دو آيه مربوط بدانست استفاده مىشود كه نحوست و شئامت مربوط به خود آن زمانى است كه در آن زمان باد به عنوان عذاب بر قوم عاد وزيد، و آن زمان هفت شب و هشت روز پشت سر هم بوده، كه عذاب به طور مستمر بر آنان نازل مىشده اما بر نمىآيد كه اين تاثير و دخالت زمان به نحوى بوده كه با گردش هفتهها دوباره آن زمان نحس برگردد(2) 🌷ب- نحوست ایام از منظر روایات بررسی روایات نشان می دهد که حضرات معصومین(ع) با خرافه ای بنام« نحوست ایام » مقابله کرده اند. امام‌ موسی‌ بن جعفر روز جمعه حـجامت مـی‌کند(گویا حجامت در روز جمعه در‌ عرف‌ آن‌ روز نامبارک شمرده می‌شد)( 3) محمد بن احمد دقاق نقل می‌کند:بـه امـام هـفتم نوشتم‌: مسافرت‌ در‌ آخرین چهارشنبه مـاه کـه بـه«لا تدور»معروف است،چگونه است؟حضرت در پاسخ نوشت:هر کس‌ در‌ چنین‌ روزی که برخی به آن فال بد می‌زنند و می‌گویند«یوم الأربعاء لا‌ تدور‌»سفر کـند از هـر بـلایی و از هر بیماری محفوظ می‌ماند و خدا خواسته‌های او را برآورده مـی‌کند‌ (4) 🌸ج- تاملی در نحس بودن 13فروردین الف- سابقه آن در غرب و مسیحیت فرخندگی و شومی روزها در فرهنگ بسیاری از کشورها دیده می‌شود حتی مرکز تمدن غربی،برای طبقۀ سیزده،عدد 1+12 می‌آورند یا اصلا شماره‌ای نمی‌گذارند تا از شومی عدد 13 در امان باشند(1). ما درباره این که ۱۳ از چه زمانی در ایران تبدیل به یک عدد نحس شد، برخی از محققان عقیده دارند که اعتقاد به نحوست عدد سیزده اثری است که از ارتباط و مجاورت با عالم مسیحیت به زرتشتیان و بعد از آنان مسلمانان انتقال پیدا کرد. چون یهودای اسخریوطی یکی از دوازده حواری مسیح، نقشه کشید تا مسیح را تسلیم مخالفانش کند و او سیزدهمین فردی بود که به جرگه مسیح و یازده شاگرد دیگرش در آمده بود، مسیحیان سیزده را نحس دانستند. چون با سیزده نفره شدن جمع مسیح و یارانش، مسیح گرفتار و محاکمه و به دار آویخته شد. 🌺ب- وجود برخی روایات ضعیف در بحار که علت نحوست روز 13هرماه را هم بیان می کند از جمله اینکه پسر حضرت نوح و همسر لوط – که هردو ناصالح بودند- در سیزدهم ماه مردند(5).... دلایل عقلی و نقلی دیگر، بی اعتباری این حدیث بدون سند و مرسله را تایید می کند.. 🌻🌸نتیجه اگر در متون اسلامی، نحوستی به ایام خاصی نسبت داده شده (آنهم نقل نظر مردمان خاص) به خاط اتفاق (عذاب الهی) است که بر آن مردم از از جمله قوم عاد نازل شده است.و این ایام نسبت به آنان نحس تلقی می گردد نه به همه انسان ها در سرزمین های دیگر. از نظر اسلام، روز 13فروردین، نحس نیست. این خرافه از فرهنگ های دیگروارد شده است 🌻منابع و پا نوشت ها 1-سبحانی،جعفرفرخندگی و شومی روزها از دیدگاه عقل و شرع فصلنامه .کلام اسلامی » بهار 1390 - شماره 77 .از صفحه 5 تا 14 2- طباطبايى، محمدحسين، ترجمه تفسير الميزان، ج19 ص116 3- ابن بابويه، محمد بن على، الخصال ؛ ج2 ؛ ص391 4-ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول ص: 483 5-مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) (ط - بيروت) ؛ ج56 ؛ ص66 🌸لطفا این مقاله را منتشر کنیدتا مردم از خرافۀ نحس بودن13دست بردارند🌸