#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_145
❇️
#توجيه_گناه و آراستن زشتیها، عامل هلاكت و سقوط است
💠وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَكاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَ لِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ (۱۳۷/انعام)
🌱و بدين سان (بتها و خادمان بتها كه) شريكان آنها (در اموالشان محسوب میشدند،) كشتن فرزند را برای بسياری از مشركان (به عنوان قربانی برای بتها) زيبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشيده و آيين آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند میخواست چنين نمیكردند (و به اجبار جلو آنان را میگرفت)، پس آنان را با دروغهايی كه میبافند واگذار.
🔹همان گونه كه تقسيم كشت و دام، ميان خدا و شريكان، در نظر مشركان جلوه داشت، عشق به بت و فرزندكشی در پای بت را هم وسوسههای شيطانی در نظرشان آراسته بود.
«لِيُرْدُوهُمْ»: از «ارداء» به معنای هلاك كردن است.
مشركان يا میگويند: دختر ننگ است و زنده به گورش میكنند، «أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ» يا میگويند: خرجی ندارم و بايد نابود شود، «خَشْيَةَ إِمْلاقٍ» يا آن را نوعی قرب به بتها میدانند، كه همهی اينها نوعی تزيين است.
۱- بينش غلط و خرافی، سبب میشود كه انسان، فرزند خود را پای بت سنگی و چوبی قربانی كرده و به آن افتخار نمايد. زَيَّنَ ... قَتْلَ أَوْلادِهِمْ
۲- مجرمان، حتّی برای فرزندكشی هم توجيه درست میكنند تا روان و وجدان خود را آرام كنند. «زَيَّنَ»
۳- در انتقاد، انصاف را مراعات كنيم. «لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» نه آنكه همه چنيناند.
۴- توجيه گناه و آراستن زشتیها، عامل هلاكت و سقوط است. زَيَّنَ ... لِيُرْدُوهُمْ
۵- خرافهگرايی، سبب التقاط و آميختگی دين با شبهات است. «وَ لِيَلْبِسُوا»
۶- پيامبر، مسئول ابلاغ است نه اجبار، اگر مردم گوش نكردند، آنان را رها كرده و به سراغ دلهای آماده میرود. «فَذَرْهُمْ»
۷- افكار و رفتار منحرفان، نبايد حقّجويان را دلسرد كند. «فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ»
۸- شريك پنداشتن برای خداوند، افترا به اوست. «فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔
@quranpuyan