📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش نوزدهم ◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔳 مقدمه3. احکام کلی نور 3️⃣ شهود انوار نسبت به یکدیگر 🔺 تحلیل سهروردی از پدیده شهود آن است که هویت نوری در کنار نبودن حجاب ، ادراک و شهود را رقم می زند. در عالم انوار همۀ هویت ها، نوری و ادراکی اند؛ افزون بر آنکه هیچ مانع و حجابی نیز در آنها وجود ندارد. 🔺 این همه، بستر را برای شهود همه انوار نسبت به یکدیگر فراهم می سازد. نورالانوار همه نورها را شهود می کند و هر نوری نورالانوار و دیگر نورها را مشاهده می کند. نورهایی که علت دیگران هستند معلول های خود را شهود می کنند و معلول های نوری، علت های خود را شهود می کنند و شدت نور علت، تنها موجب ضعف ادراک نور معلول می شود و اصل ادراک و شهود نور علت را از آن سلب نمی کند. همه نورهای جوهری _اگرچه در عداد علت نباشند_ نسبت به ماده و مادیات نیز ادراک شهودی دارند. 🔺 هرنور جوهری همه چیز عالم از نورالانوار تا موجودات عالم ماده را البته با تفاوت هایی، ادراک می کند و تنها آنچه قدرت ادراک دیگر چیزها را ندارد جواهر مادی و ظلمانی هستند که نه خود را درک کرده و نه موجودات دیگر را ادراک می کنند. 🔺 چرا نفس انسانی همچون خود ما با آنکه هویت نوری و ادراکی دارد، امور فراوانی بر او مخفی هستند و بسیاری از انوار حتی گاهی نورالانوار، بر او پنهان هستند و امور گسترده ای از عالم ماده نیز بر او پوشیده است؟ 🔺 پاسخ شیخ اشراق آن است که اگرچه نفس هویت ادراکی و نوری دارد و حقیقت مقدار که حجاب است در او وجود ندارد، ولی آنچه در «حکم حجاب» است در نفس انسانی تا هنگام مفارقت از بدن، موجود است و آن اشتغال به بدن و جسم و جسمانیات است و این اشتغال موجب التفات نفس انسان از دیگر حقایق عالم و مانع ادراک آنها می شود و موجب احتجاب انسان می شود. 🔺 شیخ اشراق علم حقایق نوری به یکدیگر و به عالم ماده را از سنخ علم حضوری و شهودی به شمار می آورد و در غیر نفس که به جهت ارتباط با بدن علم حصولی نیز در آن راه دارد، در بقیه نورها تنها علم حضوری جریان دارد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 63_64 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat