☝️ویژگی انقلاب اسلامی ایران همین است که روح معنوی و انسانی دارد؛ آرمان‌ها و هدف‌هایش همه انسانی است. ⚠️مقصودم این نیست که مردم ایران برای رفع تبعیض‌ها نمی‌جنگیدند، چرا می‌جنگیدند؛ یا برای آزادی نمی‌جنگیدند، برای آزادی هم می‌جنگیدند. ولی انقلاب اسلامی ایران خصوصیتش این است که حتی به جنبه‌های مادی رنگ معنوی داد. 👌چطور رنگ معنوی داد؟ انقلاب اسلامی آنجا هم که برای رفع تبعیض می‌جنگید باز شعارش این نبود که چرا باید من محروم باشم، من باید مرفه باشم. می‌گفت چرا باید تبعیض و بی‌عدالتی وجود داشته باشد؟ باید عدالت وجود داشته باشد. ⚠️حتی عده ای کوشش می‌کردند که بعضی اعتصاب‌ها را رنگ رفاهی بدهند، بگویند مثلا برای کمی حقوق است با اینکه واقعا هم حقوقشان کم بود. ولی خودشان می‌گفتند نه، ما برای کمی حقوق اعتصاب نکرده ایم، یعنی ما برای یک ارزش انسانی اعتصاب کرده ایم؛ 🚸آن ارزش انسانی وقتی که بر قرار بشود همه محرومان به حق خودشان می‌رسند. حق که پیدا شد، ما هم به حق خودمان می‌رسیم. 👈حالا چرا این جور شد؟ برای این که اسلام نه به عنوان یک معنویت محض (مطرح شد.{ اسلام یک معنویت محض یعنی یک دینی که جز درباره نیایش و آداب مسجد رفتن و نماز خواندن سخن نگفته است نیست، 💯اسلام یک دین و یک مکتب همه جانبه است. او اگر برای عدالت می‌جنگید باز به فرمان اسلام می‌جنگید؛ باز هم می‌رفت سراغ علی که على درباره عدالت چه گفته، پیغمبر درباره عدالت چه گفته، قرآن درباره عدالت چه گفته. 👌اگر برای آزادی می‌جنگید باز می‌رفت سراغ ارزش‌های آزادی خواهانه ای که در متن اسلام واقع شده. یعنی این قیام ایدئولوژیک اسلامی تمام شئون را در بر گرفته بود، به جنبه‌های مادی و جنبه‌های نیمه مادی هم رنگ انسانی و معنوی داده بود. 🇮🇷این است که انقلاب اسلامی ایران -که باید بسیار بسیار بیش از اینها درباره اش سخن گفته شود، (یک انقلاب انسانی و معنوی به معنی درست آن است ).(1) 📚 استاد مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص38، 39 ✨ @rafiq_shahidam