🔘بانکداری اسلامی در پیچ و خم مدلها و نظریهها
❇️اگر چه در ۱۰ شهریور سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب شد چنین روزی را مزین به بانکداری اسلامی کرده، اما پس از گذشت ۳۸ سال هنوز هم ربا در سیستم بانکی کشور جولان میدهد
❇️بدون ترید ربا دارای اثرات نامطلوبی است که زندگی فردی و اجتماعی را با چالشهایی روبرو کرده، به همین دلیل بسیاری از مراجع معظم تقلید علیه بانکداری ربوی موضعگیری کردهاند.
❇️حضرت ایت الله جوادی املی میفرمایند «اگر کسی با ربا بخواهد زندگی کند یا بانکداری کند چه در برزخ چه در قیامت و چه در دنیا دیوانه هستند و خیال می کنند این راه عقلی است (درس خارج تفسیر قرآن کریم۱۳۸۹/۰۷/۱۹)
❇️حضرت آیت الله مکارم نیز در این خصوص فرمودهاند:«بانکها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست(۲۹؛۹؛۱۳۹۵)
‼️اگرچه مراجع معظم تقلید از برجستهترین منتقدین سیستم بانکداری ربوی هستند؛ اما ظاهرا از طرف آنها طرحی جامع در راستای رونق گرفتن بانکداری اسلامی ارائه نشده است.
♨️ بسیار شنیدهایم که حوزه کارهای بسیاری در زمینه بانکداری اسلامی انجام داده است. افرادی را به عنوان اقتصاددان تربیت کرده و مراکزی چون انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه و ... را دایر نموده است
⁉️ آیا این افراد و این نهادها هنوز نتوانستهاند مدلهایی برای بانکداری اسلامی ارائه دهند؟ و یا بین مدلهای ارائه شده به یک وفاق نخبگانی برسند؟ و اگر رسیدهاند کدامین مافیای قدرت و ثروت مانع عملیاتی کردن مدل مطلوب بانکداری اسلامی شده است؟
🖋
#حسین_حیدری
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi