...ادامه مبحث قبل 🔸یکی از محکمات اعتقادی ما، قرب خداوند است. چگونه خداوند به ما نزدیک است؟ چگونه خداوند همه‌جا را پر کرده است؟ نمی‌دانیم. همین الآن خداوند همه ما را می‌بیند. به چه کیفیتی؟ نمی‌دانیم. بحث ما در آیه هم این بود که اگر بخواهیم به خودمان برسیم، باید از خداوند بگذریم. حال که خداوند این قدر نزدیک است و تمام وجود ما را پر کرده، قرب خداوند یعنی چه؟ خداوند در عمیق‌ترین لایه‌های وجودی ما هست. یعنی چه؟ در غایت عرفان باید به قرب خداوند برسیم، یعنی باید به کجا برسیم؟ چرا خداوند را حس نمی‌کنیم؟ من الآن این لیوان را حس می‌کنم چون اینجاست. وجود خداوند بی‌نهایت است. این لیوان آب ضعیف‌ترین مراتب وجودی را دارد. من این مرتبهٔ ضعیف وجودی را حس می‌کنم، پس چرا خداوند را حس نمی‌کنم؟ ♦️راه فهم خیلی از معارف پیچیده، رفع زنگار از قلب است 🔸قرآن می‌فرماید خداوند در قلب همه شما هست. اما نمی‌فهمید، «لاتَفقَهونَ». چرا؟ خود قرآن پاسخ می‌دهد که كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ، «چنين نيست، بلكه ظلمت ظلم و بد كاريهاشان بر دلهاى تيره آن‌ها غلبه كرده است (كه قرآن را انكار مى‏كنند)». معاصی بر دلهایشان زنگاری قرار داد که مانع بصیرت شده و روی قلب را گرفته است و نمی‌بینند. پس مشخص شد چه کار باید بکنیم. شبیه یک معادله است. اطاعت و دوری از معصیت، کاهش زنگار را نتیجه می‌دهد. اگر زنگارها برطرف شد، بصیرت می‌آید و آن گاه می‌شود «تَفقَهونَ» و «تُبصِرونَ». پس درک خیلی از مسائل معرفتی با ذهن و فکر کردن انجام نمی‌شود. باید دل را آمادهٔ شهود و فهم قلبی حقایق کرد؛ آن هم با کنترل خود. ادامه دارد... حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh