👆🏽👆🏽👆🏽 🔹مؤلف تفسير المنار، شرايطي را براي مرحله‌ي عاليه‌ي از تفسير ياد مي نمايد كه اوّلين آن شرايط و امورِ لازم، بررسي خود آيات و كلمات براي فهم خود قرآن است. آنگاه چنين گفته است: «و قد قالوا إنّ القرآن يفسّر بعضه ببعضٍ»[ المنار، ج 1، مقدمه، صص 21 ـ 22.]. اين تعبير نشان مي دهد كه جريان تفسير قرآن به قرآن، قولي است كه جملگي بر آن بوده اند؛ نه اينكه مختص به گروهي معيّن باشد؛ اما نه خود صاحب المنار، جناب محمد عبده و رشيد رضا و نه ديگران توان چنين كار سترگي را نداشتند كه قرآن كريم را به نوبه‌ي خويش استنطاق نمايند و آن را به نطق آورند تا آيات همگون آن نسبت به همديگر ناطق، شاهد و مصدّق باشند؛ گرچه في الجمله در اين منهج بهيج توفيق يافتند. غرض آنكه از گفتار و رفتار و نوشتار اَقْدَمين، قدما، متأخران و معاصران، عطرِ دل انگيزِتفسير قرآن به قرآن به شامّه‌ي جان مي وزد. 🔹ليكن چنين نافه اي را بايد در سوق كالاي گرانبهاي الميزان جست وجو نمود كه در اين مضمار، گوي سَبَق را از ديگران ربود و هرچند از لحاظ شناسنامه‌ي تفسيري، آرم بنوّت و فرزندي مفسّران سَلَف را داراست، لكن «فيه معنيً شاهد بأُبوّته».[ اقتباس از ديوان ابن فارض.] اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمده اند كسي به حُسن و ملاحت به يار ما نرسد به حق صحبت ديرين كه هيچ محرم راز به يار يك جهت حق گزار ما نرسد هزار نقش برآيد زكلك صنع و يكي به دلپذيري نقش نگار ما نرسد هزار نقد به بازار كائنات آرند يكي به سكه‌ي صاحب عيار ما نرسد[ديوان حافظ، غزل 156.] ▪️الميزان و ما ادراك ما الميزان، (ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 54.]. راز كاميابي مؤلف بزرگوار الميزان، در تفسير قرآن به قرآن بعداً روشن خواهد شد. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom