🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت دوم) 📌شيوه تفسيرى علامه طباطبايی در المیزان شيوه علامه طباطبايى در تفسير به اين شرح است كه در آغاز چند آيه از يك سوره را می آورد، پس از آن به بخشى تحت عنوان بيان آيات كه شامل مباحث موضوعى است، می پردازد. در اين قسمت غالبا مباحث لغوى، ادبى، توضيح معناى آيه با توجه به آيات نظير و مشابه و مسائل دلالتى آيه مطرح می شود. سپس در بخشى ديگر نقل و نقد احاديث و اخبار آغاز می گردد. در اين قسمت علامه از منابع گوناگون حديثى شيعه و سنى سود می جويد و عمده مطالب( بحث روايتى) را نقل و نقد دلالتى اين دسته از اخبار تشكيل می دهد. 🔹از اين قسمت كه بگذريم، مباحث مستقل موضوعى تفسير الميزان شايان ذكر است، زيرا مباحثى عميق و گسترده در زمينه كلام، فلسفه، اخلاق، علوم قرآن، فقه و مباحث اجتماعى در اين قسمت ديده می شود كه كمتر در تفاسير عصر يافت می گردد. ▫️مرحوم علامه خود در مقدمه اين تفسير جمع ‏بندى فشرده اى به صورت زير به عنوان نتيجه و ره آورد اين شيوه آورده است: 1- معارف مربوط به اسما و صفات خدا همچون حيات، علم، قدرت و.... 2- معارف مربوط به افعال خداى متعال همچون خلق، امر، اراده، مشيت، هدايت و.... 3- معارف مربوط به واسطه هاى ميان خدا و انسان؛ مانند حجاب‏ها، لوح و قلم، عرش و.... 4- معارف مربوط به انسان پيش از دنيا 5- معارف مربوط به انسان در دنيا از قبيل شناخت تاريخ نوع انسان، شناخت خود انسان، شناخت اصول اجتماعى انسان، شناخت نبوت، رسالت، وحى، الهام، كتاب، دين و.... 6- معارف مربوط به انسان پس از دنيا يعنى برزخ و معاد. 7- معارف مربوط به اخلاق انسانى. ▫️در ذيل بيان هاى مذكور، بحث‏هاى روايى متفرق و گوناگونى از پيامبر و اهلبيت عليهم ‏السلام از طريق عامه و خاصه آورده شده و نيز به مباحث گوناگون فلسفى، علمى، تاريخى، اجتماعى و اخلاقى پرداخته شده است. ▫️اما درباره آيات الاحكام از آنجا كه به فقه بازمی گردد، علامه از بحث پيرامون آنها پرهيز كرده است. ....ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom