فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌙فصل رهایی (۳) 💠حاجات را بدون واسطه می دهد 💠 درست است نظام عالم نظام سبب و مسبّب است؛ (او ابی الله ان یجری الامور الّا باسبابها)*؛ هم در بیانات نورانی (سلام الله علیه) است*، هم در بیانات نورانی (سلام الله علیه) است* که (کلّ قائم فی سواه معلول)؛ امّا این مطلب را وجود مبارک در دعای سحرهای که برداشت از آیات است به ما آموخت. درست است که سلسله علل منظم است و راس سلسله خداست، او علّه العلل است؛ امّا _معاذ الله_ معنایش این نیست که خدا جایش در آغاز سلسله است، راس سلسله است، بقیه امور را حلقات این سلسله انجام می دهند! انسان از دو راه می تواند از او کمک بگیرد؛ یکی از راه علل و اسباب، یکی هم بی سبب. در همین آن است که: خدایا! تو آن مبدایی هستی که بدون شفیعی و به وسیله ای (فیقضی لی حاجتی بغیر شفیع)*. اینکه _معاذ الله_ نمی خواهد شفاعت را انکار کند؛ می فرماید: تو با دو راه می توانی به ما کمک بکنی و می کنی؛ یکی از راه علل و اسباب عادی، یکی هم بدون سبب و بدون وسیله؛ با هر دو راه می توانی. یک همچنین خدایی اگر چنانچه مُلک عالم به دست اوست و او می شود (مَلِک)، مِلک عالم به دست اوست، او می شود (مالک)؛ پس باید حرف او را و دین او را اطاعت کرد، یک؛ رهنمود او را که بعد از این عالم، عالم دیگری هم هست پذیرفت، دو. ---------------------------------------------- 📌 الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۸۳ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۸۶ 📌 التوحید / صفحه ۳۵ 📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۰/۰۳/۱۰