📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (18) تفسیر آیه ٢٠ تا ٢٥ 🔅🔅🔅 كَلاّٰ بَلْ تُحِبُّونَ اَلْعٰاجِلَةَ «۲۰»
وَ تَذَرُونَ اَلْآخِرَةَ 
«۲۱» وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نٰاضِرَةٌ «۲۲» إِلىٰ رَبِّهٰا نٰاظِرَةٌ
«۲۳» 
وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ بٰاسِرَةٌ «۲۴» `تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِهٰا فٰاقِرَةٌ «۲۵» 20 - چـنـيـن نـيـست كه شما مى پنداريد (و دلايل معاد را مخفى مى شمريد) بلكه شما دنياى زودگذر را دوست داريد (و هوسرانى بيقيد و شرط را).21 - و آخرت را رها مى كنيد.22 - در آن روز صورتهائى شاداب و مسرور است .23 - و به پروردگارش مى نگرد!24 - و در آن روز صورتهائى درهم كشيده است .25 - زيرا مى داند عذابى در مورد او انجام مى شود كه پشت را درهم مى شكند! 🌿🌿🌿 🔰تفسير: 🔹... يكى از علل مهم گرايش به ماديگرى و انكار مبداء و معاد كـسـب آزادى بـيـقيد و شرط در برابر شهوات و لذات ، و هر گونه گناه ، مى باشد، نه تنها در گذشته كه در دنياى امروز نيز اين معنى به صورت آشكارترى صادق است . ▫️ايـن دو آيـه در حـقـيـقـت تـاءكـيـدى اسـت بـر آنـچـه در آيـات قـبـل گـذشـت كـه مـى فـرمـود: بـل يـريـد الانـسـان ليـفـجـر امـامـه - يسئل ايان يوم القيامة . سپس به بيان حال مؤ منان نيكوكار، و كافران بدكار، در آن روز پرداخته چنين مى گويد: (صورتهائى در آن روز شاداب و خندان و نورانى و زيبا است ) (وجوه يومئذ ناضرة ). ▫️(ناضرة ) از ماده (نضرة ) به معنى شادابى خاصى است كه بر اثر وفور نعمت و رفـاه بـه انـسـان دسـت مـى دهد كه تواءم با سرور و زيبائى و نورانيت است ، يعنى رنگ رخساره آنها از وضع حالشان خبر مى دهد كه چگونه غرق نعمتهاى الهى شده اند، در حقيقت ايـن شـبـيـه چـيزى است كه در آيه 24 سوره مطففين آمده : تعرف فى وجوههم نضرة النعيم (در صورتهاى آنها (بهشتيان ) شادابى نعمت را مشاهده مى كنى ). 🔸اين از نظر پاداشهاى مادى ، و اما در مورد پاداشهاى روحانى آنها مى فرمايد: (آنها فقط به ذات پاك پروردگارشان مى نگرند)! (الى ربها ناظره ). نـگـاهـى بـا چـشـم دل و از طـريـق شـهـود بـاطـن ، نـگـاهـى كـه آنـهـا مـجـذوب آن ذات بـى مـثـال ، و آن كـمال و جمال مطلق مى كند، و لذتى روحانى و توصيف ناپذير به آنها دست مى دهد كه يك لحظه آن از تمام دنيا و آنچه در دنيا است برتر و بالاتر است ! 🔹توجه داشته باشيد كه مقدم شدن (الى ربها) بر (ناظرة ) افاده حصرمى كند، يعنى تنها به او مى نگرند، و نه به غير او. 🔹و اگـر گفته شود بهشتيان مسلما بغير او نيز نگاه مى كنند، مى گوئيم : اگر به غير او نـگـاه مى كنند همه را آثار او مى بينند، و نگاه كردن به اثر نگاه به مؤ ثر است ، و به تـعـبـيـر ديـگـر در هـمـه جـا او را مـى بـيـنـنـد، و در هـمـه چـيـز قـدرت و جـلال و جمال او را تماشا مى كنند، لذا توجه به نعمتهاى بهشتى نيز آنها را از نظر به ذات خداوند غافل نمى كند. 🔹بـه هـمـين دليل در بعضى از روايات كه در تفسير اين آيه آمده است مى خوانيم : آنها نظر بـه رحـمـت خـداونـد و نـعمت او و ثواب او مى كنند چرا كه نگاه به اينها نيز نگاه به ذات مقدس او است . 👈🏼جـمـعـى از بيخبران آيه فوق را اشاره به مشاهده حسى خداوند در قيامت گرفته اند. و مى گويند در آن روز خدا را با همين چشم ظاهر مشاهده خواهند كرد! 🔹در حالى كه چنين مشاهده اى لازمه اش جسمانى بودن خداوند، و وجود در مكان و كيفيت و حالت خـاص جـسـمانى است ، و مى دانيم ذات پاكش از اين آلودگيها بر كنار است ، همانگونه كه در آيـات مـخـتـلف قـرآن كـرارا روى آن تـكيه شده است از جمله در آيه 103 سوره انعام مى خـوانـيم : لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار: (چشمها او را نمى بيند، و او چشمها را مى بيند) اين آيه مطلق است ، و هيچ اختصاص به دنيا ندارد. ...با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom