#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_ملک #سوره_ملک #ملک
💢طبیب رگ زن و مرهم گذار
در باره رسول الله (ص )گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه»،این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دورهگرد است؛ طبیبی است که طب خود را دور میدهد، نه خود را.
گاهی میبینید اینکه جناب سعدی و امثال سعدی این لطایف را گفتند، چون از همین بیانات اهلبیت استفاده کردند. گفتند آن طبیبی دوّار به طب است؛ یعنی طبّش را دور میدهد نه خودش. «چو رگزن که جراح و مرهم نه است».
طبش را دور میدهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است. کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. جامعه را گاهی با نیش، گاهی با نوش. کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش. کسی که مشکلی دارد، با نوش. این دوّار بودن مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دورهگرد.
بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب طبّش را دور میدهد، یکجا جای نیش است، یکجا جای مرهم است، «چو رگزن که جراح و مرهم نه است». عالمان دین هم همینطور هستند، حاکمان دین هم همینطور هستند. کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم...
📋فرازی از
#درسگفتار سوره ملک جلسه چهاردهم
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom