قرآن شناسی/ علوم قرآنی
🔰درس نوزدهم: اعجاز قرآن
🔹اعجاز از ريشه عجز (ناتوانى) بهمعناى ناتوان ساختن مىباشد. ناتوان ساختن بر دو گونه است:
🔅يكى آنكه توانايىِ كسى قهراً از وى سلب شود و او به عجز درآيد؛ مثلًا: اگر شخصى قدرت مالى يا مقامى دارد، آن مال يا مقام از او با زور گرفتهشود و او به خاك مذلّت بنشيند.
🔅ديگر آنكه كارى انجام گيرد كه ديگران از انجام آن عاجز باشند، بدون آنكه درباره آنان هيچگونه اقدام منفى بهعمل آمدهباشد.
🔷اعجاز انبياء از نوع دوم است؛ يعنى عملى كه به دست آنان انجام مىگيرد بيرون از توان بشريت است؛ چرا كه خارج از محدوده عوامل مؤثر متعارف و شناخته شده است و براى بشريت امكان شناخت آن بر اساس موازين طبيعى، هرگز ميسّر نيست. به همين جهت معجزه را «خارق العادة» توصيف مىكنند؛ يعنى بيرون از شعاع تأثيرات طبيعى مألوف (عوامل طبيعى شناخته شده، عادى و مأنوس) قرار گرفته است؛ به گونهاى كه طبيعت اين جهان- با ساختار كنونى خود- از عهده انجام آن عاجز است.
.ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom