برشی از کتاب (13) 🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان 🔅پیام زیست محیطی قرآن 🔅🔅🔅 ✳ رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين فرمود: «من أماط عن طريق المسلمين ما يؤذيهم، كتب الله له أجر قراءَة أربعماة آية، كلّ حرفٍ بعشر حسنات»[ همان، ج 75، ص 50. ] ؛ هر كس از راه مسلمانان، چيزي را كه باعث آزار رهگذر است برطرف كند، خداوند اجر خواندن چهارصد آيه‌ي قرآن را در ديوان عمل او ثبت مي كند كه ثواب قرائت هر حرفْ 10 حسنه است. 🔹 منظور از راه، خصوص مسير زميني نيست، بلكه شامل معبر دريايي و پل ارتباطي هوايي نيز مي شود. مقصود از چيزي كه آزار مي كند، خصوص موانع عبوري نيست، بلكه هرچه مايه‌ي اذيت عابران باشد و يكي از مزاياي سلامت يا نشاط را از بين مي برد؛ مانند بوي زباله و دود كارخانه، مشمول سخن نغز آن حضرت است و قداست رعايت اصول زيست محيطي همسان حرمت تلاوت متن مقدس ديني است. 🔹 از اين جا به قذارت مقابل آن پي برده، معلوم مي شود كه اگر دولت يا ملّتي عمداً به فضاي سبز و سالم و نشاط آور نينديشند و از آلايش آن دريغ نكنند و منطقه‌ي زرّين خدا داد طبيعت را آلوده نمايند يا در قبال آلوده كردن صاحبان كارگاه هاي سودجو، مُهر بي مِهري بر لب زنند و خاموش شوند، مشمول قهر خداي قاهر شده، قعر دوزخ جايگاه آنان خواهد بود. البته چنان قهري، چنين قعري را به دنبال دارد. 🔹 لذا رسول گرامي اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «ثلاث ملعونٌ من فعلهنّ؛ المتغوّط فى ظلّ النّزال، و المانع الماء المنتاب و سادّ الطريق المسلوك»[ وسائل الشيعة، ج 1، ص 325، باب 15، أبواب أحكام الخلوة] ✳ سه گروهند كه در اثر سه كار ناروا مورد لعنت خداوند سبحان هستند: ✅ 1. كسي كه مكان عمومي، سايه بان ها، پارك ها، محل نزول مسافران... را آلوده كند. ✅ 2. كسي كه آب نوبه اي را به غصب ببرد، يعني رعايت نوبت نكند. ✅ 3. كسي كه سدّ مَعْبر كند و مانع عبور عابران شود. 🔹 رفتار رهبران الاهي همتاي گفتار آنان، براي ترغيب دولت و ملت به رعايت اصول زيستْ محيطي انجام مي شد. لذا حضرت امام سجاد (عليه السلام) اگر كلوخي را در معبر مي ديدند، از مركب پياده مي شدند و آن را از راه، دور مي كردند كه مزاحم رهگذر نشود.[ بحار الانوار، ج 74، ص 50.] ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom