برشی از کتاب (14) 🔅 ساختار نظام مند انسان و جهان 🔅پیام زیست محیطی قرآن 🔅🔅🔅 ✳ حضرت مسيح (عليه السلام) از كنار گوري مي گذشت كه صاحب آن قبر را معذّب ديد. سال بعد، هنگام عبور از كنار آن گور، صاحب آن را در عذاب نديد. پرسيد: خدايا! عامل رفع عذاب او چه بود؟ فرمود: فرزند او بزرگ شد و راهي را اصلاح كرد و يتيمي را پناه داد. لذا از گناه او صرف نظر شد.[ همان، ص 49. ] 🔹 گرچه فرهنگ دين هماره، حامي مبادي زيست محيطي است و تدوين فهرست آن در اين رساله كه رسالت آن ارائه‌ي اجمالي از ره توشه‌ي اسلامي است، ميسور نيست، ليكن واسطة العِقد و بيت الغزل اين پيام به سمينار بين المللي محيط زيست، دين و فرهنگ، اين است كه فن شريف زيست محيطي، گرچه از لحاظي به علوم طبيعي و تجربي بر مي گردد، ليكن كارآمدي آن، نحوه‌ي حيات بشر و تأمين سلامت و شادابي و... صبغه‌ي علوم انساني دارد و در تمام رشته هاي علوم انساني قبل از هر چيز، انسان شناسي لازم است. 🔹 انسان كريم را جز قرآن كريم، چيزي تفسير نمي كند و همان طوري كه بهترين روش تفسيري قرآن، گذشته از استعانت به برهان عقلي و استمداد از حديث صحيح، همان تفسير قرآن به قرآن است: «قرآن ز قرآن پرس و بس»، بهترين شيوه‌ي انسان شناسي، تفسير انسان به انسان است؛ يعني بايد متشابهات حسّ و خيال و وهم را از بخش انديشه، به محكمات عقل نظري ارجاع داد و متشابهات شهوت و غضب را در بخش انگيزه، به محكمات عقل عملي احاله كرد و سرانجام فطرت يا فطنت و فكرتِ نهادينه شده‌ي الاهي را مرجع علم و عمل قرار داد؛ تا صبغه‌ي ملكوتي اصول زيست محيطي محفوظ بماند. 🔹 لذا رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «إنّ أفواهكم طرق القرآن فطيّبوها بالسّواك»[ نهج الفصاحة، ج 2، ص 896. ] ؛ دهن شما معبر قرآن است و هنگام تلاوت و نماز، قرآن از آن عبور مي كند، آن را با مسواك نيكو نگه داريد. چنان كه فرمود: «أطيب الطيب المسك»[ بحار الانوار، ج 73، ص 143. ] الحمد لله رب العالمین 🌿🌿🌿 ◀ در معرفی کانال قرآنی رحیق ()به دوستان و همفکران خویش و باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید 🙏 @rahighemakhtoom