📌درد تاریخی انسان ها
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🔹 در آیهٴ 97 سورهٴ مباركهٴ حجر فرمود: ﴿وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ یضِیقُ صَدْرُكَ بِمَا یقُولُونَ ٭ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ ٭ وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى یأْتِیكَ الْیقِینُ﴾؛[1] فرمود ناملایمات دنیا زیاد است و ما میدانیم این سخنان تلخی كه این كفّار و منافقان میگویند شما را دلتنگ میكند؛ قرآن به شما «شرح صدر» میدهد، «فضای باز» میدهد، شفای «بما فی الصدور» است. خدا را تنزیه كن از هر نقصی، یك؛ تحمید و حمد بكن در برابر كمالهایی كه به تو داده و میدهد، دو؛ از ساجدان و خاضعان باش که از این مشكل میرهی، این سه.
🔹 این درد همه ما در همه تاریخ است، بیان مطلب این است كه انسان براساس فطرتی كه دارد و بر اساس مطالعاتی كه میكند و استدلالهایی كه بهرهاش میشود، میداند که عالم بر اساس نظم است یك، و خدای حكیم دارد اداره میكند دو، و مأمور به حفظ حكمت و عدل هم هست سه، از طرفی ناملایمات فراوانی هم میبیند، این ناملایمات او را به ستوه درمیآورد که گاهی اعتراض میكند، گاهی نقد میكند و گاهی هم ـ خدای ناكرده ـ كجراهه میرود.
🔹 ابوحیان توحیدی صاحب «الامتاع و المؤانسة» او آدم ادیبی بود، اصطلاحاً به هر كسی نمیگویند كاتب، مگر اینكه در چند فن ماهر و فنّان باشد که به او میگویند كاتب. او فقر فراوانی را تحمل میكرد و از طرفی هم میدید که یك عدهٴ زیادی با بیت المال بازی كودكانه میكنند و این موارد او را به خشم كشاند و شروع كرد به بیمهری و انحراف و بیراهه رفتن تا سرانجام چند نامهای می نویسد كه ابن ابی الحدید این نامهها را در شرح نهج البلاغه نقل میكند، بعد میگوید این نامهها از دسیسه همین ابوحیان توحیدی است. این نامهها محاكمهای است بین حضرت امیر(سلام الله علیه) و عمر، نامه اعتراض آمیزی مثلا از طرف عمر هست که حضرت امیر جواب میدهد، حضرت امیر مینویسد که عمر جواب میدهد، در این رد و بدل مخاطبهای ـ معاذالله ـ حضرت امیر محكوم میشود، خیلیها نمیدانستند این دسیسهٴ كیست. ابن ابی الحدید به تعبیر سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی او جزو پیشگامان این رشته بود، میگفت این نامهها جعلی است و همین ابوحیان توحیدی این نامهها را جعل كرده است. آدم ملّای تنگ نظری بود، فقر از یك سو فساد و تبعیض از سوی دیگر او را برآشفت، به جای اینكه تحمل كند، شرح صدر داشته باشد، به راه برود و مؤلف خوب در بیاید، بیراهه رفته و این كارها را كرده كه آمده حضرت امیر را محكوم كرده، برای اینكه عقده خودش را خالی كند. قرآن از این دردها جلوگیری میكند.
🔹 این را خوب گوش بدهید! چون بسیاری از طلبهها و بسیاری از دانشجوها ذات اقدس الهی استعداد خوبی داد و اینها میتوانند آینده خوبی داشته باشند، اینها باید بدانند كه در یك میدانِ بازی دارند بازی میكنند و هیچ چیز اینها را جذب نكند! اینجا جای بازی است و جایی هم از دنیا پست تر نیست، آدم باید بكوشد كه از این مزبله و این كودگاه به صورت روح و ریحان یك گلی بشود بیاید بالا، وگرنه اینجا جای كود است از این پائین تر عالم دیگر خدای سبحان خلق نكرده هر چه هست از این بالاتر است.
[1] ـ سوره حجر، آيات 99 تا 97.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه یونس
🌿🌿🌿
⏪ با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
👇👇👇
کانال قرآنی رحیق در ایتا
@rahighemakhtoom