📌 بیداری ملت ها در پرتو نهضت حسینی ▪ وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. در مقتل‌ ها گاهی نوشته می ‌شود كه حضرت حج را تبدیل به عمره كرد یا حجّ إفراد كرد و مانند آن؛ اما آنچه در بحث‌ های فقهی و روایات فقهی ماست، ائمه(علیهم السلام) فرمودند که حضرت از همان اول قصد عمره مفرده داشت، از اول قصد حجّ نداشت، این طور نبود كه حجّ خود را تبدیل به حجّ عمره یا إفراد كند و از مكه خارج شود، اصلاً به احرامِ حجّ مُحرم نشده بود! قصد داشت و می ‌دانست که چگونه می شود. اما چطور این راه را انتخاب كرده و قیام كرده و فرزندان خودش را برده؟ او می‌ خواهد خاورمیانه را احیا كند! ▪ آ‌ن روز هیچ راهی برای احیای خاورمیانه نبود، خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه خاورمیانه اسلامی بود. وجود مبارك سیدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه، مدینه، فاصله مكه و مدینه، فاصله مكه و عراق، فاصله عراق و شام را اهل بیت رفتند، پیام دادند، سخنرانی كردند، نامه دادند، نامه گرفتند و خاورمیانه را بیدار كردند كه بعد جریان مختار اثر كرد. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود؛ لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه‌ های من باشند، با اینكه یقین داشت اینها به اسارت می‌ روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه ‌های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند. حضرت نامه ‌ها نوشت، مصاحبه ‌ها كرد قدم به قدم اتمام حجّت كرد. در مكه آن سخنرانی رسمی را اعلام كرد، با ابن‌زبیر یك طور مصاحبه كرد، با ابن‌ عباس یك طور مصاحبه كرد، همه را از وضع شام روشن كرد، مردم خوابیده بودند و همه اینها را بیدار كرد؛ لذا وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود: ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم به گردن خودمان گذاشتیم دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم. ▪ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد، این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/30 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom