📌 ماندگاری وجه الله ▪ جریان كربلا و جریان عاشورای سالار شهیدان، باید كار اجتهادی روی آن بشود، نه اینكه آدم درس های حوزه را بخواند و بعد وقتی كه ایام منبر شد یك مقتلی را مراجعه كند و برای مردم بگوید، آن دیگر عالمانه نیست. در جریان سیدالشهداء(سلام الله علیه) می ‌بینید ـ همه اهل بیت مخصوصاً وجود مبارك سیدالشهداء ـ این بیان نورانی وارد شده است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»؛[1] اگر كسی در مجلس عزای سالار شهیدان(سلام الله علیه) شركت كند همین دمی كه بر می ‌دارد, غمگین است و به حالت غم نشسته، گریه نمی ‌كند مسئله «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا فَبَكَى وَ أَبْكَى- لَمْ تَبْكِ»[2] چیزی دیگر است، در مجلس عزا نشسته غمگین است نفس های او عبادت است «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»،[3] چیز كمی نیست! یك وقت است كه آن واعظ محترم یا آن ذاكر مصیبت می‌ خواند و آدم گریه می ‌كند و ثواب «من بكاء» شامل حالش می ‌شود؛ یك وقت است نه اینجا نشسته، مقتل را دارد گوش می ‌دهد، سخنان آن آقا را گوش می‌دهد یا هنوز به روضه نرسیده ولی مجلس، مجلس عزا است، این غمگین است و در حال غم به طور عادی نفس می ‌كشد «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ»، این عِدل ماه مبارك رمضان است! حالا معلوم می‌شود كه «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ»[4] تا كجاها را شامل می ‌شود. ▪ در ماه مبارك رمضان به بركت قرآن كریم این ماه فضیلت پیدا كرده، در فصیلت این ماه مبارك رمضان گفته می ‌شود كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»؛[5] یك آدم روزه دار همین كه نفس می ‌كشد مثل این است كه بگوید «سبحان الله»، این كم فضیلت نیست! حالا بنا بر اینكه اگر اطلاق داشته باشد و شب را هم شامل بشود كه حالا روزه نیست مطلب دیگری است. «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ». پس در ماه مبارك رمضان نفس صائم عبادت است و تسبیح است همین كه نفس می‌ كشد. در مجلس عزای پسر پیغمبر(سلام الله علیهما) همین كه نفس می ‌كشد در حال غم این عبادت است «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ».[6] پس اگر ماه مبارك رمضان كه ماه نزول قرآن است وارد شده است كه «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ»[7] در مجلس عزای حسین بن علی(سلام الله علیه) هم «بالخصوص» گرچه همه اهل بیت اینطورند، این است كه «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ».[8] از كجا این عظمت پیدا شده؟ اینها بیش از هفتاد و دو نفر نبودند، حالا حداكثر صد نفر. در جنگ جهانی اول و دوم بیش از هفتاد نفر كشته شدند، خیلی ها اصلاً رقم را نمی ‌دانند! این برای هزار سال یا هفتصد سال هشتصد سال قبل نبود، برای همین قرن اخیر بود. بیش از هفتاد میلیون خاك شدند اصلاً رقم را خیلی ها نمی ‌دانند و نامشان دفن شده است. ایها هفتاد و دو نفر قبل از هزار سال شربت شهادت نوشیدند و كل عالم را گرفتند. این چیست؟ اگر شما می ‌بینید اروپا فعلاً دارد دموكراسی صادر می ‌كند برای اینكه از بس كشتند خسته شدند و الآن هم بمب اتم در اختیار خیلی ها است، اگر بجنبند جنگ جهانی سوم شروع بشود، كل غرب خاكستر می ‌شود، اینها از ترس دموكراسی را قبول كردند. چطور می ‌شود كه بیش از هفتاد میلیون كشته می ‌شوند اصلاً نامشان نیست و در كتابهای تاریخ دفن می‌شود، اما اینجا هفتاد و دو نفر شربت شهادت نوشیدند و این‌طور با عظمت و جلال هست؟ این به استناد ﴿كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ إِلاّ وَجْهَهُ﴾[9] هست، ﴿كُلُّ مَنْ عَلَیها فانٍ ٭ وَ یبْقی وَجْهُ رَبِّكَ﴾[10] هست. این چون «وجه الله» است می‌ ماند؛ حالا كه «وجه الله» است و می ‌ماند، باید كار مجتهدانه روی آن كرد. 📝 پی نوشت: [1] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [2] . وسائل الشیعة، ج‌14، ص502. [3] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [4] . وسائل الشیعة، ج‌27، ص34. [5] . الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - جدید), ج‌1، ص2. [6] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [7] . الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - جدید), ج‌1، ص2. [8] . الکافی (ط- اسلامی)، ج2 ، ص226. [9] . سوره قصص, آیه88. [10] . سوره الرحمن, آیه26-27. 📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 413 تاریخ: 1391/09/15 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و هم همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom