#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌دعای مضطر
▪️ آیه ٢١٤ سورهٴ [مبارکه] بقرهٴ به این صورت آمده است: ﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الجَنَّةَ وَ لَمَّا یأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ البَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ أَلاَ إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ﴾؛[1] یعنی شما فكر كردید كه همین طور مستقیماً و بدون آزمون وارد بهشت می شوید؟ اینها كسانی بودند كه نمازهای پنج گانه را پشت سر بهترین پیش نمازهای جهان می خواندند؛ نمازهای پنج گانه را به پیغمبر اقتدا می كردند، نماز صبح، ظهرین و مغربین، این پنج نماز را در پنج نوبت به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) اقتدا می كردند، آن هم در مسجدالنبی كه بعد از مسجدالحرام از بهترین مساجد است. در چنین فضایی آیه نازل شد كه شما فكر می كنید بدون آزمون جبهه و جنگ اهل بهشتید؟ اینچنین نیست! ﴿أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الجَنَّةَ وَلَمَّا یأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُمْ﴾؛ آزمون امّت های دیگر را هنوز پشت سر نگذاشتید! اینها كسانی اند كه ﴿مَسَّتْهُمُ البَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ﴾؛ دشواری ها، سختی ها، گرانی ها، قحطی ها و مشكلات دیگر [اگر] با اینها برخورد میكرد ﴿وَ زُلْزِلُوا﴾ متزلزل می شدند و به لرزه می افتادند تا حدّی كه ﴿حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَی نَصْرُ اللّهِ﴾؛ پیامبرشان می گفت كه پس یاری خدا كجاست؟! مردم هم میگفتند پس یاری خدا كجاست؟!
▪️ معلوم می شود كه خود پیامبر هم ـ معاذالله ـ گاهی می تواند مثلاً گلایه داشته باشد یا مثلاً گمان بكند كه این گزارشات درست نبود و مانند آن؛ البته این نارواست! برای اینكه مستحضرید ﴿ حَتَّی یقُولَ الرَّسُولُ﴾ یك جمله است، ﴿وَ الَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ﴾ یعنی «حتی یقول الذین آمنوا معه»، پس دو قول است هم پیامبر فرمود و هم مردمی كه با پیامبر بودند، منتها پیامبر كه می فرماید: ﴿مَتَی نَصْرُ اللّهِ﴾ این استدعای نصر است که از خدای سبحان درخواست كمك می كنند، [اما] دیگران كه كمحوصله اند، وقتی میگویند ﴿مَتَی نَصْرُ اللّهِ﴾ این استبطای نصر است؛ [می گویند] دیگر طول كشیده و بطیء شده است. استدعا كمال است، ولی استبطا جسارت است. اگر كسی استدعا و دعا كند كه دعا «مُخُ الْعِبَادَةِ»[2] است، عبادت است اینكه بد نیست! همیشه دعا بكند ﴿وَ انْصُرْنَا عَلَی القَوْمِ الكَافِرِینَ﴾[3] و مانند آن، استدعای پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و انبیا دیگر اینها عبادت است؛ امّا استبطا یعنی بطیء شده، كُند شده، دیر شده، نیامده، چرا نیامده؟! این جسارت است. تعیین وقت، تعیین تكلیف و تعیین وظیفه برای كسی كه ﴿بِكُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ﴾[4] است، اینكه با ایمان كامل سازگار نیست. پس وقتی رسول میفرماید به عنوان استدعا است و عبادت است و كمال، وقتی افراد كم حوصله می گویند استبطا است، جسارت است، تعیین وقت است و نقص.
▪️ امّا ﴿أَمَّن یجِیبُ المُضْطَرَّ﴾،[5] مضطرب را خدا جواب می دهد؛ اینها میدانند كه وقتی مضطرب شدند و مضطر شدند بگویند «یا الله» كه می شود استدعا، لکن آنها چون نمی دانند وقتی مضطرب شدند می گویند پس كجاست؟! خب خیلی فرق است! یك آدمی كه مضطر است می گوید «اللَّهُمَّ انْصُرْنَا» این عبادت است، امّا كسی كه ایمانش كامل نباشد می گوید پس كجاست؟! پس چرا نیامد؟!
این پس چرا نیامد استبطا كردن و وقت گذاری كردن، این با ایمان كامل سازگار نیست.
📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 73
🔅🔅🔅
📖پی نوشت:
[1] . سورهٴ بقره، آيهٴ 214.
[2] . الدعوات (للراوندي)، ص17؛ وسائل الشيعه ، ج7، ص27.
[3] . سورهٴ بقره، آيهٴ 250.
[4] . سورهٴ بقره، آيهٴ 29.
[5] . سورهٴ نمل، آيهٴ 62.
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید
@rahighemakhtoom