آیت الله 📌 نماز یعنی یاری نکردن مجرمین! ✅ حمایت از مظلوم حرف همه انبیاست! ✅تدیّن ما باعث تمدّن ماست! ✅ حمایت از مظلوم اختصاصی به حوزه اسلامی ندارد! 🔅🔅🔅 🔸ما در نمازها به ذات اقدس الهي عرض مي‌كنيم: إهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ .صراط مستقيم راهي است كه سالكان اين راه چه كساني‌اند؟: صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ راهي است كه منعم‌عليهم راهيان اين راه‌اند... 🔸اين آيه هفده(سوره قصص) هم به صورت شفاف وجود مبارك موساي كليم را منعم‌عليه مي‌داند: رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ. 🔸پس اينكه ما در نماز از خدا مي‌خواهيم راه منعم‌عليهم را به ما نشان بده و كمك بكن كه ما اين راه را طي كنيم يعني راه انبيا كه نمونه‌اش هم وجود مبارك موساي كليم(عليه السلام) است. 🔸راه آنها هم اين است كه ما از ظالم حمايت نكنيم: رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 🔸معلوم مي‌شود كه ما در تمام نمازها از خدا مي‌خواهيم خدايا آن توفيق را به ملّت ما بده كه از ظالم حمايت نكند 🔸اين نماز مي‌شود نماز سياسي، اين نماز مي‌شود نماز اجتماعي، اين نماز مي‌شود نمازي كه تديّن ما باعث تمدّن ماست. 🔸اين صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ يعني خدايا! هم راه را به ما نشان بده، هم كمك كن كه ما راهي اين راه باشيم و اين راه اين است كه ما از هيچ مجرمي حمايت نكنيم... 🔸اصل كلي اين است كه با خداي خود دارد عهد مي‌بندد رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ 🔸منطق وجود مبارك موساي كليم اين است كه خدايا نعمتي كه به من دادي به شكرانه اين نعمت من از هيچ مجرم و تبهكاري حمايت نكنم. 🔸 اين كافي نيست براي يك تمدّن اساسي؟! اين كافي نيست براي سعادت سياسي؟! اين در متن زندگي ماست، در متن بندگي ماست، در متن دين ماست، ما هر روز از خدا مي‌خواهيم خدايا راه أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ را هم به ما بفهمان و ما را به آن هدايت كن ... 🔸آن وقت معلوم مي‌شود كه چرا نماز ستون دين است ... 🔸ما در متن نماز، در هر نمازي حداقل دو بار به خداي سبحان عرض مي‌كنيم خدايا آن توفيقي كه دادي ما مسلمان شديم، هر قدرتي پيدا كرديم -ولو يك قدرت محلّي، يك قدرت اندك- اين قدرت را به عنوان صرف در حمايت از مجرمين استفاده نكنيم رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ ... 🔸آن وقت اين نماز مي‌شود ستون دين، اين نماز مي‌شود سازنده، اين نماز مي‌شود تَنْهَي عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ 🔸واقعاً اگر كسي از خداي خود در هر ركعتي اين دو مطلب را بخواهد، معرفت صراط و استعانت پيمودن اين صراط، آن وقت جامعه مي‌‌شود جامعه عقل و عدل ديگر. 🔸قالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ حالا مجرم، اختصاصي به كافر ندارد، هر كسي مجرم باشد من از او حمايت نكنم... 🔸يكي از بيانات نوراني كه مرحوم كليني در جلد هشت كافي نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله عليه) از حضرت مسيح(سلام الله عليه) نقل كرد اين است كه «إنّ التاركَ شفاءَ المجروح مِن جُرحه شريكٌ لِجارحِهِ» 🔸اگر كسي زخم‌خورده‌اي را ببيند و براي درمان آن زخم تلاش و كوشش نكند اين شريك جرم جارح است. 🔸هر جارحي كه اين شخص را مجروح كرد، جُرمي مرتكب شد؛ اگر كسي توانايي داشته باشد كه زخم او را درمان كند ولي زخم و جراحت او را رها كند اين شريك جرم آن جارح است. 🔸اين حرف همه انبياست! ... 🔸يعني بر يك مسلمان لازم است وقتي مي‌بيند يكي ظالم است ديگري مظلوم، از مظلوم حمايت كند، خواه آن ظالم و مظلوم هر دو مسلمان باشند، يا هر دو كافر باشند، يا يكي كافر يكي مسلمان 🔸حالا كافري دارد به كافر ظلم مي‌كند، به انسان پناهنده شد و مقدور انسان هم است كه از مظلوم حمايت كند، خُب بر او واجب است حمايت از مظلوم [که] جزء دستورهاي بين‌المللي اسلام است، اختصاصي به حوزه اسلامي ندارد 🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره قصص، آیات 14الی 19 🔅🔅🔅 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom