حضرت آیت الله العظمی
#جوادی_آملی
📌 اختلاف، برکت يا عذاب؟
▪ اختلاف بارها به عرضتان رسيد كه دو قسم[است]:
يك اختلاف قبلالعلم، كه اين بركت است؛ براي اينكه تمام تلاش و كوشش براي اين است كه حق معلوم بشود. اختلاف قبلالعلم بركت است؛ دو نفر بحث ميكنند تا معلوم بشود حق چيست بعد از اينكه معلوم شد، هر دو به آن توافق ميكنند و ميشود نعمت. هم آن اختلاف قبلالعلم بركت است، هم حدوث علم بركت است، هم وفاق بعدالعلم بركت است.
▪ اما اختلاف بعدالعلم، كه فَمَا اخْتَلَفُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ عذاب الهي است.اگر كسي ـ خداي ناكرده ـ اين غدّه سرطان را درمان نكند خدا مدتي مهلت ميدهد بعد اينگونه از فرستادهها را اعزام ميكند كه بين اينها آن شِقاق را ايجاد كنند.
▪ آن اختلافي كه در اثر عصيان الهي پديد آمد، آن ديگر قطعاً عذاب الهي است.در سوره مباركه «مائده» گذشت كه خداي سبحان فرمود ما بين يهوديها اختلاف ايجاد كرديم، ما بين مسيحيها اختلاف ايجاد كرديم.
▪ درباره مسيحيها كه يك مقدار نَرمترند اِغراء تعبير شده، درباره يهوديها كه خشنترند القاء تعبير شده:درباره يهوديها فرمود أَلْقَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ إِلَي يَوْمِ الْقِيَامَةِ ما اينها را به جان هم انداختيم.درباره مسيحيها هم فرمود فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ...
▪ اگر ـ خداي ناكرده ـ قهر الهي دامنگير ملتي بشود خدا بين اينها يا القاي عداوت يا اغراي عداوت بكند آن ملت و امت ديگر روي سعادت نميبينند.لذا ميگويند مواظب گفتار، مواظب رفتار[باشید]، تا آنجا كه ممكن است انسان محتاطانه سخن بگويد، كسي را نرنجاند، آبروي كسي را نبرد.
🔸وقتي ممكن است انسان دوستانه مشكل را حل بكند، خصمانه وارد صحنه نشود، براي همين است.اگر ـ خداي ناكرده ـ به آن روز رسيد هيچ چيزي آن را درمان نميكند.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات 21 الي 27
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom