برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 246 (پيام علمي به دهمين همايش ) 🔅🔅🔅 💢 تقوا میوه شیرین عدل ▫ راز توانسوزي تحقّقِ عيني عدل، آن است كه بخش طبيعي انسان كه از گِل خلق شده است: (انّي خالقٌ بشراً من طينٍ) [سوره ص، آيه 71.]، به طبيعتْ نزديك و وابسته است. آثار تلخ و شيرين آن محسوس و حاضر است وجاذبه هاي فريباي آن تأثير بسزايي دارند. واهمهْ پرده فاهمهْ مي شود و نفسِ مُسَوّله در زيبا نشاندن زشت و زشت نشان دادن زيبا سهم فراواني دارد؛ اما بخش فراطبيعي انسان كه نفخه الهي است و با دميدن غيبي به بدن تعلق تدبيري گرفته است: (نَفَخْتُ فيه مِن روحي) [سوره حجر، آيه 29.]، موجودي مجرد است و آثار عقلاني آن با برهان تجريدي ادراك مي شود؛ نه با تجربه حسّي. ▫ رعايت عدل عيني، به مراقبت بر تكاليف در قبال حقوق فرد و جامعه از يك سو، و دولت و ملت از سوي ديگر، و مهم تر از همه در برابر حقوق خداوند از سوي سوم خواهد بود و چنين پاسداري همه جانبه براي رفاه طلب ظاهراً دشوار است، لذا آن را مانع آزادي دانسته، رهايي ابداعي خود را عين عدل مي پندارد؛ أمِنَ العدل...؟!.[ الاحتجاج، ج 2، ص 125.]آنچه مانع تحقّق عيني عدل به شمار مي رود، هواست. اميرمؤمنان(عليه‌السلام) چنين فرمود: «فإنّ الواليَ إذا اختلف هواه مَنَعَه ذلك كثيراً من العدل» [نهج البلاغه، نامه59.]، زيرا مَيل، طبق فتواي شهوت و فرمان غضب رفتار مي كند و زمان فرتوتي و كهنسالي كه شهوت مرده و غضب به خاك رفته است، همچنان باقي بر تقليد ميّت است و چنين دستور منحوسي را از واهمه مي گيرد؛ لذا عدل را ركود، ارتجاع، تحجّر و جمود مي نامد. ▫ اما اسلام كه بشر را از بند هوا و سلول هوس و زنجير زور و قلّاده تقلّب آزاد نمود و نفير گوشخراشِ (قد أفلح اليوم من استعلي) [سوره طه، آيه 64.]را به آهنگ گوشنوازِ (قد أفلح من زكّيها) [سوره شمس، آيه 9.]، (قد أفلح من تزكّي) [سوره اعلي، آيه 14.]مبدّل كرد و با طرد آن ديو، اين فرشته را فراخواند، صبغه عقلانيت جامعه را اِحيا كرد و طعم گواراي عدل را به ذائقه فاهمه چشانيد و حجابهاي حسّي و وهمي را كنار زد و چهره دلگشاي ملكوت را در منظر قرار داد و سالكان كوي تهذيب را به نگاه در پگاه اميد وعده داد و دعوت كرد: (أوَلَمْ يَنْظُرُوا في ملكوتِ السموات والأرض) [سوره اعراف، آيه 185.]و پوشيدن جامه عدل و نوشيدن جام داد را بر همگان واجب نمود تا ويروس فقر و ميكروب فساد و زالوي فاصله، رخت بربندد و عشوه و رشوه و رانت خواري دفن گردند واستعدادهاي علمي و عملي شكوفا شود، زيرا هم عقل نظري دفينه هاي فراواني دارد كه نَقْل وحياني به اثاره آنها مبادرت مي كند و هم عقل عملي گنجينه هاي بي شماري دارد كه نبوّت و امامتِ انسانهاي كامل و عصوم(عليهم‌السلام)، توليت شكوفايي آنها را به عهده دارند: «يُثيروا لهم دفائن العقول».[ نهج البلاغه، خطبه 1.] ⏪ خلاصه آنكه: 1.مطالبات دانشجويي عدلْ محور خواهد بود. 2.پاسخ مسئولانْ عدالت مدار است. 3. پيش فرض هرگونه آزادي، توسعه، جهاني شدن و جهاني سازي عدل است؛ يعني تمام امور ياد شده در اقليم عدالت قابل طرح است؛ وگرنه زمين شوره ستم، سنبل آزادي و استقلال برنيارد. 4.عدل، با همه حلاوت و طراوت كه دارد، حدّاقلّ دستور اخلاقي است، وگرنه برتر از او فضيلتي است كه ميوه عدالت اگر برسد و شيرين تر شود،به آن نام مبارك كه تقوا ناميده مي شود مي رسد: (اعدلوا هو أقرب للتّقوي).[ سوره مائده، آيه 8.] 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏