برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 254 (پيام به همايش مسئولان دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاهها) 🔅🔅🔅 💢پای چوبین ◽️هرچند علم تجربي كه محصول حواسّ مسلّح و غير مسلّح است، لازم و سودمند است؛ ليكن وقتي كارآمد، صحيح و مورد اطمينان است كه با ترازوي علم تجريدي كه محصول عقلِ برهاني نابْ است، توزين گردد تا هر گونه كاستي و نقص او برطرف شود، زيرا نه بدون ارزيابي با ميزانِ مفيدِ طمأنينه، مي توان به ره آورد حسّ اعتماد كرد و نه ترازويي براي جامعه بشري كه به طور عادي با حوزه و دانشگاه در ارتباط است، غير از عقلِ برهانْ مدار وجود دارد. البته اهل شهود كه اَوْحَدي از امّت محسوب مي شوند، ميزاني دقيق تر از استدلال عقلي كه به زعم آنان «پاي چوبين است» [1]دارند و علوم خويش را با آن مي سنجند. ◽️سِرّ احتياج دانش تجربي به علم تجريدي آن است كه قلمرو احساس و تجربه مادي، منطقه غفلت است كه از آن به نام «نَوم» تعبير مي شود و چنين خوابي كه دامنگير حريم احساس مي شود، خطرهاي فراواني را در پيش دارد، زيرا با خوابيدن نيروي احساس، هرگونه انديشه و ادراك حسّي تعطيل مي شود و با عُطْله پديد آمده، ارتباط با گذشته منقطع مي گردد و مهم ترين عاملي كه از گزند خواب، غفلت، سهو و نسيان مصون است، همانا عقل برهاني است كه به منزله «يَقَظه» نسبت به «نوم» است: يَقظه آمد نوم حيواني نماند انعكاس حسّ خود از لوح خواند[2] ◽️زيرا توده مردم خوابيده اند و با مردن بيدار مي شوند: «الناسُ نيامٌ فإذا ماتوا انتبهوا» [3]و فرشتگان از آسيب خواب محفوظاند: «لا يَغشاهُم نَوم الْعيونِ و لا سَهوُ العقول» [4]و خردورزانِ عقلْ مدار از خوابِ روح در امان اند، هرچند بخش گياهي و حيواني آنان مي خوابد. ================= [1]ـ اشاره به: پاي استدلاليان چوبين بود پاي چوبين سخت بي تمكين بود [2]ـ مثنوي معنوي، دفتر چهارم، بيت 1524. [3]ـ بحارالانوار، ج4، ص43. [4]ـ نهج البلاغه، خطبه 1. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom