📌اصل مالکیت ◽️...در جريان خمس، در جريان انفال، در جريان فیء، در جريان زکات و مانند اينها، مستحضريد که ذات اقدس الهي به مردم نمي‌فرمايد شما اين مقدار مال را به عنوان خمس يا به عنوان زکات بدهيد، زيرا اين مقدار از مال برای مردم و مالکيت مردم نيست! ▫️اصل مِلک برای خداست که ﴿لِلَّهِ مُلْكُ السَّماوَاتِ وَ الأرْضِ﴾، يک؛ دين اصل مالکيت اشخاص را برخلاف اصل بُلشويکی امضا کرده است و فرمود: =اموالهم، اموالکم=، مالکيت را امضا کرد، دو؛ امّا در اصل امضاي مالکيت، در جريان =درآمد= آن چهار پنجم را مِلک کرد، آن يک پنجم را که مِلک شخصی نکرد! ▫️اين کسي که خمس مي‌دهد مال خودش را نمي‌دهد، اين برای او نيست! اصل ملک که برای خداست، تمليک هم به عنايت الهي است که اصل مالکيت را امضا کرده است، اين پنج پنجم را که ملک او نکرده تا بگويد يک پنجم را بده، اين در اصل چهار پنجم را ملک کرده، فرمود يک پنجم را شما شريکي! روايات زکات و خمس را ملاحظه بفرماييد، اين اموال را فرمود شما شريک‌ هستيد و خدا شريک است، اين يک پنجم برای شما نيست؛ لذا مي‌شود غصب! اين‌طور نيست که بر آدم واجب عبادي باشد که از مال خودش چيزي را بدهد، برای او نيست اصلاً! نه اينکه يک پنجم را به عنوان حق‌الزحمهٴ ما بدهيد، اصلاً مال برای او نيست! ▫️اين آيهٴ ﴿شَارِكْهُمْ فِي الأمْوَالِ﴾ را هم بعضي از نصوص تطبيق کردند که اگر کسي مال غير مخمّس را ـ ذمّه نه، =عين= ـ =عين= مالِ غير مخمّس را مهريه زن قرار بدهد، گرفتار ﴿وَ شَارِكْهُمْ فِي الأمْوَالِ وَ الأوْلاَدِ﴾ مي‌شود، آن وقت آن بچه حلال‌زاده درنمي‌آيد. بنابراين مسئله خمس و زکات اين‌طور است، زيرا برای اينها نيست، فرمود بدهيد!(درس تفسیر سوره شوری جلسه 26) آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom