🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️ ⚜️قال علي (علیه السلام) : وَ أَنَا فَخْرُ الْوَرَى ⚜️قالت فاطمه (سلام الله علیها): وَ أَنَا ابْنَةُ دَنا فَتَدَلَّى‏ وَ كَانَ مِنْ رَبِّهِ‏ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ من دختر (کسی هستم که) نزدیک و بسیار نزدیک شد و به پروردگارش به قدر دو کمان یا نزدیک تر رسید ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✨ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى* ✨فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏* (سوره نجم،‌آيات ۸ و۹) 🔹این شریفه اشاره به معراج رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) دارد و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خود را دختر کسی معرفی می کنند که حقیقتِ معراج تنها برای اوست؛ معراجی که احدی از انبیاء و المرسلین به این مقام و این میزان از قرب الی الله نرسیده اند. *⃣حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در بیان این شأن خاص رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) و افضلیت ایشان بر خلق فرمودند: ▫️وَ كَانَ بِالْمَكَانِ الَّذِي قَالَ لَهُ جَبْرَئِيلُ لَمَّا أُسْرِيَ بِهِ إِلَى السَّمَاءِ ➖آن حضرت به مقامی از قرب رسیدند که در معراج جناب جبرئیل به آن حضرت عرض کرد : ▫️«تَقَدَّمْ يَا مُحَمَّدُ فَقَدْ وَطِئْتَ مَوْطِئاً لَمْ يَطَأْهُ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ» ➖ «پیش برو ای محمد،‌ تو به شأن و مقام و قربی رسیده ای که هیچ ملک مقرب و نبی مرسلی به آن نرسیده است ▫️وَ لَوْ لَا أَنَّ رُوحَهُ وَ نَفْسَهُ كَانَتْ مِنْ ذَلِكَ الْمَكَانِ لَمَا قَدَرَ أَنْ يَبْلُغَهُ، ➖و اگر روح و نفس مبارک رسول الله از جنس آن مقام و شأن نبود، نمی توانست به آن دست یابد ▫️فَكَانَ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَمَا قَالَ اللَّهُ‏ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ أَيْ بَلْ‏ أَدْنَى ➖او به قربی رسید که نسبت اش با ذات اقدس حق، نزدیک تر از قدر دو کمان بود،‌ بلکه نزدیک تر و بلکه نزدیک تر 📔تفسير القمي ؛ ج۱ ؛ ص۲۴۷ ☑️ حقیقت معراج و مقام ایصال به قاب قوسين أو ادنی ،‌ از فضائل اختصاصی اباالزهراء (سلام الله علیها ) می باشد. ☑️منظور از «دَنا» ، ‌همان نزدیکی و قرب شأنی و مقامی است، ‌اما منظور از «تدلّی»، فهم و درک آن مقام است. همان طور که حضرت موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) در روایت زیر بیان فرمودند: ▫️فَقَالَ أَبُو إِبْرَاهِيمَ عليه السلام إِنَّ هَذِهِ لُغَةٌ فِي قُرَيْشٍ إِذَا أَرَادَ الرَّجُلُ مِنْهُمْ أَنْ يَقُولَ قَدْ سَمِعْتُ يَقُولُ قَدْ تَدَلَّيْتُ وَ إِنَّمَا التَّدَلِّي الْفَهْمُ. 📔الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ؛ ج۲ ؛ ص۳۸۶ 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص۱۹۷ ✔️بنابراین حضرت رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) خود حقیقتِ مقام قرب ذات هستند ، به گونه ای که سلیلة الرسول فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در خطبه مفاخره نفرمودند «انا ابنة من دنا فتدلی..» من دختر کسی هستم که به مقام دنو ذات رسید ؛ ✔️بلکه فرمودند « انا ابنة دنا فتدلی..» من دختر خود دنوّ ذات هستم ،‌ یعنی حقیقتی که خود معنای قاب قوسین است. 🔹همان طور که در روایت فوق بیان شد،‌ روح و نفس پیامبر از جنس آن مقام است و کسی که روح و نفس اش از جنس قاب قوسین باشد، حقیقت قاب قوسین است . 🔹و حضرت فاطمه (سلا الله علیها) یکی از مناقب ذاتی شان را با اشاره به این شأن پدر خویش معرفی می فرمایند. 🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️ 🌫⚜️🌫⚜️🌫⚜️