👈نقش و نحوه حضور حضرت فاطمه (س) در مسائل اجتماعی:👇
👈از نگاه دخت گرامی پیامبر اسلام (ص)، والاترین و برترین افتخار زن عصمت، عفت، طهارت و تقوا و تربیت فرزندان متعهد و مومن است، همانگونه که دامان پاک او مهد پرورش فرزندانی است که تداوم حیات اسلام مدیون ایثار و فداکاری آنان است و این موضوع تا آنجا در وجود مبارکش عمق یافته و ریشه دوانده که خود در پاسخ به سوال رسول گرامی اسلام (ص) که خطاب به یاران خود می پرسند، زن در کجا به خدای خود نزدیکتر است ؟ و آنها در جواب باز می مانند، می فرماید « زن آنگاه به خدایش نزدیکتر است که در خانه خویش باشد »۱ .
👈بانوی بزرگ اسلام در حالیکه بر اولویت ایفای نقش زن در خانه تاکید داشتند و با تقسیم کار خانه با حضرت علی(ع) مسئولین انجام بخش عمده کارهای خانه را بر عهده گرفته بودند، در عین حال در خانه و در نزد پدر گرامیش همت فراوانی را برای کسب علم و دانش بکار میبردند و هر کجا که ضرورتی ایجاب می کرد نیز، فعالانه در مسائل اجتماعی و حتی دفاع از اسلام مشارکت می نمودند.
👈در صفخه ۲۴ کتاب بانوی اول آمده است که امام محمد باقر (ع) در مورد علم و دانش فاطمه (س) فرمودند: «به خدا سوگند، خداوند فاطمه را بوسیله علم از فساد و بدیها بازداشت»
👈زندگی زهرای اطهر( س) بهعنوان معلم بزرگترین مبارزین راه حق و عدالت، یعنی امام حسن (ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب (س) و فرزندان آن بزرگوارن، سراسر همراه با قناعت و درس اخلاق و مبارزه و جهاد است برای افشاگری ظلمهای غاصبین و احیای دین و سنن پدر بزرگوارش، با استفاده از فرصتهایی که در پیش رویش قرار می گرفت و تکتیکهای زیبایی که بکار می بست .
👈هم او که حاضر نمی شد که مرد نا محرمی صدای او را بشنود و یا بدون حجاب حتی در مقابل یک مرد نابینا حاضر شود، به هنگام ضرورت؛ یک روز در کنار پدر بزرگوار و همسر گرامیش در جنگ احد مرحم بر زخم مجروحین می گذارد و پس از آن با پرستاری از پیامبر (ص) به زخمهای او در این جنگ التیام میبخشید.
👈روزی دیگر و در جایی دیگر به مزار پدرش می شتابد و مـــردم را بدآنجا می کشاند و بـا استفاده از این فرصت حرف دل خود را که حاکـی از ظلم ظالمان بر او و همسرش بود، را بر آنان باز می گوید و آنگاه که برای جلوگیری از تداوم مبارزه حق طلبانه اش با محروم ساختن او از خمس غنائم و یا غصب نا روای فدک، مانع از بهره برداری وی از این موقعیت می شوند، بسیار مجدانه احقاق حق خود را دنبال می کند و در موردی از موقعیت اولین شعارگوی اسلام یعنی بلال و بزرگترین شعار اسلامی یعنی اذان برای بیان حق بهره می برد.
👈در تداوم این حرکت هوشمندانه و حتی در بستر مرگ نیز در جمع زنانی که به ملاقات جسم بیمارش آمده اند، در خطابه ای آتشین ناجوانمردی و ظلم همسران آنها را افشاء و روح خفته آنان را منقلب و به دنبال آن وجدان غفلت زده جامعه را بیدار می نماید و متعاقب آن به هنگام ملاقات با کسانی که سراسیمه از این بیداری عمومی، مجددا به ملاقاتش آمده اند، جفای ظالمان را یادآور و آنان را بشدت مورد نکوهش قرار می دهد.
👈ظلم ظالمان و مبارزه او در راه حق، کار را تا به آنجا می کشاند که او در مسجد خطبهای قراء سر می دهد و با افشای ظالمان، حق خود و ولایت را مطالبه می نماید و آنگاه که تداوم این وضعیت ناگوار او را مجبور می سازد تا در کنار دروازه شهر در مقابل مردم بنشیند و آنان را با پلیدیها و شقاوتهای حاکمان وقت آشنا سازد، شجاعانه اینگونه عمل می کند و حتی آنگاه که ظالمان بـرای جلوگیری از این افشاگریها، درختی را که فاطمه زهرا (س) در خارج از مدینه در پناه سایه اش می نشست و بر ظلمی که بر او و خانواده اش روا رفته بود، می گریست را قطع کردند، از این حرکت روشنگرانه باز نایستاد و ناچار علی (ع) سایبانی را برای او برپا می سازد، سایبانی که بیت الاحزانش تامیدند و آثار آن همچنان برجاست.
👈علی رغم تمام این مشکلات، او که با کمترین امکانات، زندگیش را آغاز کرده است، همواره با ساده زیستی و قناعت فراوان در زندگی، تمام همتش را برای تربیت فرزندانش بکار می گمارد، زیرا که نیک می داند، بزرگترین و موثرترین سهم و نقش او در جامعه، تربیت فرزندان صالحی است که سربلندی و اقتدار جامعه اسلامی را تضمین خواهند نمود .
👈اینگونه بود که پیامبر (ص) در باره او فرمود: «دخترم فاطمه سیده و بزرگ زن برتر، از زنان دنیا و آخرت است.» (کتاب بانوی اول صفحه ۷۲ )
🌺 در صورت تمایل برای مطالعه متن کامل مقاله (همراه با آثار سوءجابجایی نقش زن و مرد در جامعه) به نشانی ذیل در سایت ره توشه مراجعه فرمایید.
http://rahtooshe.com/?p=465