🌷تفسیر سوره‌ی مبارکه‌ی ناس 🎯ماموریت انسان: 🧩استخاره 🧩استعاذه 🔱استخاره: استخاره یعنی طلب خیر و خیر خواستن، نه تفأل. چون انسان ذاتاً فاقد خیر است و باید خیر را از خدا بخواهد و لا غیر، چون تنها اوست که خیر مطلق است و باید خیر را از کسی خواست که 〽️می‌ماند 〽️صلاح و فلاح بشر را می‌داند در چیست. 🔱استعاذه: آدمی حتما، إلا و لابد باید استعاذه کند، به خدا پناه ببرد و از او کمک بگیرد تا از از شرّ خارج و داخل برهد زیرا در معرض خطرِ: علل و عوامل بیرونی و علل و عوامل درونی است ⚠️دشمن برون و درون 🔆شرّی که در سوره مبارکه «فلق» بود شرّ بیرونی است؛ از دشمن خارجی به خدا پناهنده شده و استعاذه می‌کنیم و این دشمنان عبارتند از: ﴿مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ﴾،﴿شَرِّ غاسِقٍ﴾،﴿شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ﴾،﴿شَرِّ حاسِدٍ﴾ که سه‌تای اولی به واسطه‌ی سِحر و چهارمین از راه حسد به انسان آسیب می‌رساند. 🔆شرّی که در سوره‌ی ناس است شرّ درونی است و وسوسه‌گر است؛ از آنجایی که انسان با فکر و اراده کار می‌کند، اول با اندیشه می‌اندیشد بعد با انگیزه تصمیم و اراده می‌کند بنابراین اگر کسی بخواهد مسیر انگیزه و اراده‌ی انسان را دگرگون کند اول باید اندیشه‌ی او را ویران کند و در اندیشه‌ی او اثر سوء بگذارد و به محض اینکه اندیشه‌‌ی آدمی وهمی و خیالی شد ویران می‌گردد و وسوسه در او اثر می‌کند و او را گمراه می‌کند. اما در سوره «ناس» استعاذه از دشمن داخلی است که مهم‌تر از دشمن خارجی است. گر شود دشمن درونی نیست باکی از دشمن برونی نیست 👆جامی دشمن درونی با برنامه‌هایی اعم از وسوسه، اغوا، اضلال، تمنی و سایر علل و عواملی که شیطان برایش مشخص کرده است امر اغوا را آغاز می‌کنند؛ اما افراد در برابر وسوسه‌ی دشمن درونی دو دسته‌اند: 🔍افرادی که غافل‌ و جاهل‌اند و درون فاسد دارند دشمن درونی آنها را وادار به جدال با عقل می‌کند در قلب او طبق آیات ۱۰بقره؛ ۵۲ مائده؛ ۴۹ انفال بیمار و فاسد است﴿فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَض‏﴾ و به دنبال این بيماري در قلبش کفر نیز پدیدار می‌شود﴿مَنْ شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْراً﴾۱۰۶نحل. 🔍افرادی که پرهیزکار هستند اگر ببینند خیال باطلی، وهم باطلی، آشوب و شورش باطلی در او ایجاد شد، به قول خودمان وقتی دید دلش دارد شور می‌زند متوجه می‌شود و شصت‌اش خبردار می‌شود دشمن حرامی اعم از نفس اماره یا شیاطین جنی و اِنسی‌ هستند که احرام کاذب بسته‌اند تا وارد کعبه قلبش شوند؛ اما مؤمنان از انگیزه‌های سوء آنها باخبر هستند، می‌دانند که آنها منتظر هستند تا درِ کعبه دلِ او باز شود و وارد آن شوند «فَبَاضَ وَ فَرَّخ‏» که در خطبه‌۷ امیرالمؤمنین آمده که مردان الهی، مردان خدا، مواظب قلب خود هستند و دشمنِ حرامی را می‌شناسند و از کید و وسوسه‌ی دشمن باخبر هستند، احرام بستن حرامی را، می‌شناسند و آن هنگام که دشمنِ حرامی منتظرِ باز شدنِ درِ کعبه‌ی دل اوست تا وارد آن شود﴿إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ﴾۲۰۱ اعراف. ♻️ بنابراین هرگاه انسان غافل شود خناس خودش را نشان می‌دهد؛ اما هر گاه انسان بنام خدا متذکر شود و ذکر بگوید، خناس در گوشه‌ای از ذهن می‌خزد پنهان می‌شود و انسان موفق می‌شود از دل پاسبانی کند. پاسبان حَرَم دل شده‌ام شب همه شب تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم 👆حافظ تنها کسی که می‌تواند مشکل استعاذه‌کننده (پناهده) را حل کند خدای سبحان است که قدرت قاهره‌‌ای‌ست که حاکمِ مملکت وجود است؛ همو که «رب الناس»،«رب العالمین»،«لا شریک له»،«مَلِکِ النَّاسِ»،«لا شریک له»، «إِلهِ النَّاسِ»، سلطان مطلق و طبق آیه ۹شوری ﴿فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِیُّ﴾ است. ⛱تفاوت ناس‌ها در سوره‌ی ناس در سوره ناس واژه‌ی «ناس» ۵بار آمده ﴿رَبِّ النَّاسِ ٭ مَلِکِ النَّاسِ ٭ إِلهِ النَّاسِ﴾﴿فی‏صُدُورِ النَّاسِ﴾﴿مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ﴾  البته این ناس‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند. اولی یعنی مطلق مردم، وسطی کسی که جنّ و انس به او حمله کرده آخری در ردیف جن و خودش وسوسه‌گرست. 🖊برداشت مرضیه رمضان‌قاسم از سوره‌ی مبارکه‌ی "ناس" با محوریت تفسیر علامه جوادی آملی حفظه‌الله 🌍https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef ╰┈➤Ⓜ️