📋⏳📋⌛️📋⏳📋⌛️📋⏳ ⏳ 📋 ⌛️ پرســـ❓ــش براهین اثبات معاد چیست؟ پاســـ🖊ــــخِ استادحیــــــدرے زیدعزه ⭕️ مقدمه چند نکته پیرامون بحث معاد 1⃣ توجه داشته باشیم، بحث در مورد حیات پس از مرگ، مبتنی بر پذیرش مسئله توحید هست، لذا کسی که اعتقاد به خدا و صفات خداوند ندارد، صحبت در مورد معاد، منطقی به نظر نمی‌رسد. اگر مساله‌ی توحید را کسی قبول نداشته باشه ما مساله معاد را نمی‌توانیم برایش اثبات کنیم، پس اگر کسی که خدا را قبول ندارد از ما خواست تا معاد را برایش اثبات کنیم باید به اول برای او توحید را اثبات کنیم. 2⃣ یکی از ملزومات مهم مساله‌ی معاد، انسان شناسی است یعنی توجه به این نکته که انسان تک بعدی نیست. پس اگر خواستیم پیرامون معاد صحبت کنیم اول باید ثابت کنیم انسان دو بعد دارد بُعد جسمانی و روحانی. 3⃣ در آیه ۱۱۵ سوره مومنون فرموده است، آیا گمان کرده‌اید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و بسوی ما بازگشت نخواهید کرد. این آیه دلالت دارد که اگر قیامت و معادی در کار نباشد زندگی دنیا عبث و بیهوده خواهد بود چرا که اگر زندگی در دنیا صرفا همین چند روز باشد بسیار پوچ و بی معناست در آیه بعد که خداوند را پروردگار عرش کریم می‌خواند یعنی خداوند برتر از آن است که جهان را بیهوده و بی‌هدف آفریده باشد، یعنی در واقع کسی که کار بیهوده و بی‌هدف انجام می‌دهد جاهل و عاجز است اما خداوندی که جامع تمام صفات کمالیه است فرمانروا و مالک همه ی عالم هستی و حق است، جز حق از او صادر نمی شود. 4⃣ قرآن کریم در سوره‌ی صاد آیه‌ی۲۸ دلیل عقلی برای معاد می‌آورد و می‌فرماید: أَمْ نَجْعَلُ‏ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ‏ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّار**آيا ما آنان را كه ايمان آورده و به اعمال نيكو پرداختند مانند مردم (بى ايمان) مفسد در زمين قرار مى‏دهيم؟ يا مردمان باتقوا و خداترس را مانند فاسقان بدكار قرار مى‏دهيم (و مانند آنان جزا خواهيم داد) با توجه به این آیه و آیات نظیر آن، اگر معاد نباشد، تکلیف هم به عنوان عملی که خداوند برای آن پاداش در نظر گرفته، بیهوده و لغو خواهد بود و همین هم مقتضای عدل الهی است که پاداش آنانکه به تکلیف او عمل کردند را در روز قیامت بدهد. ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🔻براهین اثبات معاد عبارتند از: ✅ برهان عدالت: یکی از براهین اثبات معاد، برهان عدالت هست که تبیین این برهان نیاز به مقدماتی دارد: الف) در یک تقسیم‌بندی، انسان‌ها به: ✔️ مطیع (عمل‌کننده به دستورات خداوند) و ❌ عاصی (گناهکار) تقسیم می‌شوند. ب) عقل حکم می‌کند، این دو گروه باید در بهره‌مندی از ثواب و عقاب و تشویق و سرزنش، متفاوت باشند. ج) آنچه مشهود هست، عدم فرق بین این دو در دنیا هست و بلکه خیلی از اوقات، افراد عاصی در بهره‌مندی از تمتعات و نعمت‌های دنیوی نسبت به افراد مطیع، جلوتر هستند. و اساساً دنیا ظرفیت برخورد با مطیع و عاصی را ندارد. از باب نمونه: اگر فردی صدها نفر را بدون دلیل کشته باشد، چگونه در دنیا امکان قصاص کامل وجود دارد؟ د) مقتضای عدل الهی چنین است که باید عالم دیگری باشد تا هم بین این دو گروه فرق گذاشته شود و هم افراد هر گروه به ثواب و عقابی که مستحق آن است برسد. و این عالم همان عالم آخرت هست. خلاصه اینکه: * اگر معاد نباشه خداوند عادل نیست * لکن خداوند عادل است = پس باید معاد باشد‌. ✅ برهان وعد: * اگر معاد نباشد وعده‌های الهی محقق نمی‌شود و خلف وعده می‌شود. * لکن وعده‌های خدا محقق می‌شود چون خلف وعده از حکیم قبیح است. = پس معاد وجود دارد. ✅ برهان حکمت: * اگر معاد نباشد خلقت عبث است. * لکن خلقت عبث نیست. = پس معاد باید باشد. ♻️نتیجه اینکه: 🌱 توجه به عبث نبودن خلقت خدایی که حق است و جز حق از او صادر نمیشه محال است کار عبث انجام دهد. 🌱توجه به دو بعدی بودن انسان(روح و جسم) 🌱 مساله ی معاد فرعِ بر اثبات توحید است. 🌱توجه به عدم تساوی مسلمین و مجرمین. 🆔 @javadheidari110 📋⏳📋⌛️📋⏳📋⌛️📋⏳ @ramezan_ghasem110