🔰ملت حسینی، انقلاب حسینی، ایران حسینی
🔸آمار شگفتآور از حضور مردم در عزاداریهای محرم و استقبال از اربعین
🔹علی رغم روایتهای متکثر جریان سکولار و غربگراها از وضعیت دینداری ایرانیان، گرایش مردم به دین، ارزشها، خدا، پیامبر(ص)، امیرالمومنین، اهل بیت(ع)، امام حسین(ع) و عاشورا، بعد از انقلاب و در عصر جمهوری اسلامی بیشتر شده است. گرایش مردم به دین در چهار دهه اخیر افزایش تصاعدی و جهشی و لگاریتمی داشته است و این افزایش قابل توجه را هم با «نظرسنجی» و هم با منطق دیگری که ارزیابی «ترندها» و بررسی «روندها» است میتوان اثبات کرد.
🔻فعالشدن مکانیزم دفاعی جامعه علیه تبلیغات ضدمذهبی در محرم امسال
در مورد شور عجیب مردم در محرم امسال دکتر میثم ظهوریان کارشناس سیاستگذاری عمومی معتقد است افزایش چشمگیر تعداد منازل و افراد سیاهپوش ماه محرم امسال نوعی فعال شدن مکانیسم دفاعی جامعه در برابر جریانهای ضددینی است.
🔹ظهوریان می گوید: جنس ساختاربندی جامعه ایرانی از قدیم الایام مبتنی بر اندیشه دینی سازماندهی شده است. اگرچه در مواردی تلاش شده برای این مقوله جایگزینی اتفاق بیفتد، اما در واقعیت هیچ کدام از این سازماندهیهای اجتماعی مدرن و شبه مدرن نتوانسته جایگزین مناسبی برای شکل سازماندهی اجتماعی دینی ایجاد کند.
🔹دین همواره و به انحای مختلف در معرض حمله جریان شبهروشنفکر بوده است که بخشی از آن در اتفاقات سال قبل ضمن کنشهای نمادین ضددین از جمله آتش زدن پرچم هیئتها، کشف حجاب و توهین به نمادهای دینی و ملی مشهود بود.
🔹اینها تلاشی برای اعتبارزدایی از سازماندهی اجتماعی دینی در ایران است، اما جامعه ایرانی به طور درونی درک میکند هیچ شکل قابل قبولی برای این روابط مبتنی بر نظام دینی که میان اقشار مختلف شهروندان اعم از دینمدار یا گروههای دیگر پذیرفته شده است وجود ندارد.
🔹بنابراین در محرم امسال شاهد این بودیم که مردم با شکل مستقیم و پرحجمتری از مناسک و نمادهای دینمدارانه استفاده میکنند و نشان میدهد که به نظم اجتماعی مبتنی بر سازماندهی دینی اعتقاد و تأکید دارند.
🔹دین به غیر از جنبه رفتاری، در لایههای عمیق تری مثل باورها و نگرشها هم جاری است، بنابراین به فراخور این موضوع، حتی افرادی که در مواقعی دچار تغییر در رفتار میشوند در عمق ذهنشان نسبت به حقایق دین اعتقاد دارند و کنشگری میکنند.
🔹در سال ۱۳۸۸ جریان فتنه با ابزار دین و نمادهای اسلامی به مواجهه با رکن جمهوریت نظام پرداخت، اما در عاشورای همان سال با حمله به نمادهای دینی مردم، چهره واقعیاش را نشان داد. اینجاست که آن بخش از جامعه که شاید در ظاهر فتنهگران را قبول داشتند، براساس باورها، در مقابل آشوبگران به دفاع از هویتشان پرداختند.
🔹در سال ۱۴۰۱ اما جریان شبه روشنفکری داخلی و خارجی مستقیم بر ضد دین ورود میکنند؛ اما مردم ایران نشان دادهاند ممکن است در لایههای ظاهری و رفتاری دچار برخی تغییرات شوند، اما در لایه باورها و نگرش، عمیقاً دیندار هستند و این مسئله تضمینکننده استمرار حرکت آنها در مسیر سازماندهی اجتماعی موفق مبتنی بر دین است.
🔻آمار شگفتانگیز افکارسنجیها درباره محرم امسال
علاوه بر همه اینها، افکار سنجیهای صورت گرفته طی همین ایام محرم امسال نشان داد تحلیلهای پیش گفته کاملا منطبق بر واقعیات جامعه ایرانی است. حجتالاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با انتشار اطلاعنگاشتی نوشت: نتایج پژوهشها و افکارسنجیها درباره میزان ارادت مردم ایران به سیدالشهدا(ع) شگفتانگیز است. در تازهترین افکارسنجی که همکاران ما در مؤسسه بینا در کنار ایسپا انجام دادهاند، ۷۲ درصد مردم ایران مشتاق حضور در پیادهروی اربعین هستند و ۴۶ درصد از مردم هم در دهه محرم هرشب به محافل عزای حسینی رفتهاند.
🔹همچنین دکتر میثم مهدیار در صفحه توئیتر خود آمارهایی از نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در همین موضوع منتشر کرد. «میزان حضور در مراسمهای محرم حدود ۷۵ درصد بوده است. نکته جالب شکاف میان فضای آنلاین و واقعیت میدانی است: در حالیکه ۷۵درصد مردم حضور در مناسک جمعی را تجربه کرده اند فقط ۳درصد مردم درباره محرم در رسانهها و شبکههای اجتماعی تولید محتوای کردهاند.
🔹میزان این حضور در آئینهای عاشورایی البته یکسان نبودهاست. حدود ۵۰درصد از شرکت کنندگان(۳۵ درصد از مردم) تمام دهه را به عزاداری پرداختهاند. مابقی کمتر از ۱۰روز در عزاداریها شرکت کردهاند.
🔹موضوع بعدی میزان و نوع مشارکت شخصی در برپایی عزاداری هاست. حدود ۶۵درصد مردم خود در برگزاری آیینها مشارکت داشتهاند و بیشترین نوع مشارکت هم تهیه و توزیع نذری بودهاست. رفتن به تکیه، هیئت و... بیشترین فراوانی را در شیوه عزاداری داشته است.»
🔻به کانال هفتهنامه ۹دی بپیوندید🔺
http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a