🔰
اثبات عملی آیات قرآن در فلسطین
🔸۲۲ سرفصل در تشریح راهبرد مقاومت فعال به بهانه فتوحات بینظیر جبهه مقاومت در غزه
✍
علیرضا معاف
🔹اساتید علم عرفان نظری و بزرگان عرصه عرفان عملی می گویند که «در تحلیل اسمائی عالم» می توان هر فرد و یا هر قوم و جامعه ای را مظهر یک اسم یا چند اسم حضرت حق دانست و من باب مثال مرحوم علامه حسن زاده آملی، حضرت امام خمینی را مظهر اسم عزیز خدا می دانست و استادشان مرحوم علامه طباطبایی را مظهر اسم علیم میخواند؛ به نظر می رسد می توان با مشاهده عظمت بینظیر حوادث غزه، ملت مقاوم، صبور، شکور، مقتدر و مظلوم فلسطین و غزه را نیز مظهر اسم عزیز خدا نامید.
🔹اهالی علم اندیشه سیاسی نیز برای آنکه اهمیت پدیده و مسأله ای را نشان دهند تاریخ سیاست و زمان سیاست ورزی را به دو بخش «پیشا رخداد» و «پسا رخداد» تقسیم می کنند؛ نگارنده معتقد است که اکنون می توان و باید با قاطعیت سرنوشت منطقه خاورمیانه و فلسطین و سرزمینهای اشغالی رژیم غاصب صهیونیستی را به دو بخش «قبل از ۷ اکتبر و عملیات طوفان الاقصی» و «بعد از ۷ اکتبر» تقسیم نمود و طبعا این دوران جدید، فهم جدید، مطالعات جدید و برآورد جدید می خواهد و باید فهمید که چرا ملت عزیز فلسطین در «اقیانوس آلام»، «اقیانوس آرام» هستند و فلسطین که در سه ماه اخیر، آزمایشگاه و آمایشگاه و آزمونگاه ابطال و انهدام بسیاری از تئوریها و نظریه ها و ایدئولوژی های غرب تمدنی و غرب فلسفی و غرب سیاسی شده است، چگونه می توان با مدل استقرائی – استدلالی، تئوری های دینی و قرآنی و روائی را در چارچوب «نظریه مقاومت فعال» و «نظریه ایستادگی عقلانی» اثبات و استنتاج کرد.
🔹 اکنون که آشکار شده است پیوند کوالانسی و جوش خوردن «تفکر مقاومت» به «انسان فلسطینی» و «انسان یمنی» یک ترکیب مزجی و شیمیایی و غیر قابل تفکیک است و نظریه مقاومت چونان «شکر شیرین» در جان «انسان عزیز فلسطینی» حل شده است و ما با یک تجسد و تعیّن از نظریه و تفکر مقاومت همدوره هستیم، باید خونآوردها و دستاوردهای این جنگ پر از خمپاره و خونپاره را را تئوریزه کرد و برای فهم نظری آن فورا تدارک تئوریک نمود.
🔹نزدیک به چند دهه در محافل دانشگاهی، نخبگانی و جوانانه ایران اسلامی، این سوال راهبردی و محوری مطرح است که در نسبت با نظامات جهانی و در مواجهه با قدرتهای بین المللی کدام راهبردها، راهکنشها و راهکارها، منافع ملت را تامین میکند؟ کدام راهبرد، کارآمد، کارآ و موفق خواهد بود و با چه رهیافت و الگوی نظری و مدل عملی باید با قدرتهای بین المللی و جریاناتی که با زبان زور حرف می زنند، مواجه شد؟
چرا برخی نخبگان و رهبران جهان اسلام مانند امام خمینی، آیت الله خامنه ای و بسیاری از شخصیتهای فرهیخته جهان اسلام بر قدرتمند بودن و قوی شدن و نظریه مقاومت تاکید دارند؟
🔹اکنون و با نگاهی تحلیلی به تاریخ و پس از چند ده سال اصطکاکات و جنگها و درگیریهای سنگینی که قطبهای مختلف جهانی با هم داشته اند بهتر می توانیم با استناد به مصادیق متعدد و روایت رویدادها و قضاوت رخدادها اثبات کنیم که در دنیای امروز باید بر بازدارندگیهای فعال، مقاومت همهجانبه، قوی بودن و توانمند بودن تاکید داشت.
🔹اتفاقات سه ماه اخیر فلسطین بزرگترین سند اثبات این نکته است که تنها نظریه کارآمد و موفق در مواجهه با قدرتهای زورگو و سلطهجو و استکباری، نظریه مقاومت فعال و بازدارندگی فعال و ایستادگی عقلانی است.
🔹تجربه بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی هم در عمل نشان داده، هر جا نظریه و دکترین «مقاومت» و «مقاومت فعال» حاکم بوده، کارآمدی و پیشرفت و حل مشکل، از نتایج آن بوده است؛ از موفقیت جمهوری اسلامی در منطقه و حل کردن مساله سختی به نام داعش با فرماندهی سیدالشهدای مقاومت گرفته تا موفقیت بیسابقه جبهه مقاومت فلسطین در نبرد طوفان الاقصی علیه صهیونیستها.
🔹تجربه سایر کشورهای دنیا هم کارآمدی دکترین مقاومت و ایستادگی و موفقیت نظریه «ما می توانیم» را نشان میدهد. «مقاومت» قبل از آنکه یک مفهوم قرآنی و دینی و ارزشی باشد، یک مفهوم عقلانی و منطقی و تجربی است که اختصاصی به اسلام یا جمهوری اسلامی هم ندارد و تجربه سه صده اخیر دنیا نشان میدهد هرجا ملتها و دولتها، در برابر امپریالیسم و هژمونی جریان سرمایهداری و کشورهای «متروپل»، ایستادگی کرده اند و خود را از وابستگی به آنها رهانیدند، پیشرفتهای بزرگ حاصل شده است و در مقابل، کشورهایی هستند که کاملا وابسته به آمریکا و نظام سرمایهداری بودهاند اما مردمشان در فلاکت بارترین وضعیت ممکن به سر می برند....
متن کامل این یادداشت تفصیلی در لینک زیر:
https://fna.ir/3h1hak
🔻
به کانال هفتهنامه ۹دی بپیوندید🔺
http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a