معمای چشمانداز کبود - ۱
✍این حکمت از امیر مؤمنان علیهالسلام است که فرمود «إِذَا ازْدَحَمَ الْجَوَابُ خَفِیَ الصَّوَابُ. هنگامی که پاسخ، فراوان و درهم شود، (پاسخ) درست پنهان میماند». یک ویژگی فضای مجازی، کثرت تردید و تشکیک، و انبوهی پاسخهاست؛ چنانکه یافتن پاسخ صحیح برای مخاطب دشوار میشود. مجله نیوزویک ژوئن ۲۰۱۷ نوشت «چگونه انبوه اطلاعات و دادهها، دموکراسی و انتخابات را به فساد میکشاند و نابود میکند؟ (با) مغزشویی».
🔹قضاوت درباره موقعیتی که انقلاب اسلامی در چهلسالگی خویش ایستاده، عملاً در فضایی پر ازدحام و جنجال انجام میشود. علت روشن است. در کنار قضاوتی که هر کدام ما میتوانیم داشته باشیم، قدرتهای معارض با جمهوری اسلامی میکوشند قضاوت مطلوب خود را تحمیل کنند. آنها نفس چهل سالگی یک انقلاب مستقل را نابودکننده سلطه خود میشمارند. به یک معنا، هدف اصلی پروژه براندازی نرم، انداختن نظام و انقلاب از چشم مردمی است که خود، ریشههای این حرکت بالنده و پیشرونده هستند. ناامید و بیاعتماد کردن مردم، حرف اصلی را در این هجوم رسانهای میزند.
♦️چهلسالگی انقلاب، با امتحان پس دادن طیف تجدیدنظرطلب، مردّد و مرتجع نسبت به اصول راهبردی مقارن شده است. این طیف که از افراد سهلاندیش نسبت به دشمن تا عناصر نفوذزده و ماموریتدار را شامل میشود، نمیخواهند مسئولیت عواقب نسخهای را که پیچیده و راهی را که به عنوان در باغ سبز نشان دادهاند، بپذیرند. بنابراین با بیصداقتی، ناکارکردی و بدعملی خود را پای انقلاب مینویسند.
🔹این طیف چون تحت فشار شدید افکار عمومی هستند، وعدهها را انکار میکنند و به شبههافکنی یا ساختارشکنی، و دامن زدن به التهاب متوسل میشوند. اینجاست که وسط نقشه دشمن نقشآفرینی میکنند. بلکه تبدیل به نقطه پرگار عملیات دشمن و تکیهگاه اهرم فشار او میشوند.
♦️افراطیون، زمانی ساز خروج از حاکمیت مینواختند اما در چند انتخابات اخیر، به تناسب، تبدیل به شریک یا پادوی احزاب اشرافی شدند. آنها در انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ گفتند ما تضمین فلان نامزدها و فهرستها هستیم اما حالا میگویند ما نامزد نداشتهایم و مسئولیت عمل آنها در دولت و مجلس با ما نیست!
🔹یکی از همینها درباره چند استعفا در دولت نوشت «علت اصلی استعفاها ی اخیر، فقدان چشمانداز نسبت به آینده است. نه فقط دولت، بلکه کل اجزای حکومت، چشمانداز روشنی برای آینده ندارد». گویا مولوی، در جواب امثال همین ورشکستگان به تقصیر سرود؛ «پیش چشمت داشتی شیشه کبود- زان سبب عالم کبودت مینمود / گر نه کوری، این کبودی دان ز خویش- خویش را بد گو، مگو کس را تو بیش». و به تعبیر شیخ بهایی؛ «حال متکلّم از کلامش پیداست- از کوزه همان برون تراود که در اوست». ناامیدی، تراوش جانهای تهیمایهای است که به غرب امید بستند و نه محصول رویکرد انقلاب اسلامی.
🔸یادداشت روز کیهان (ادامه دارد)
@IMANI_mohammad