هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
در 9دی 345 ام می خوانید: 💠 سياست ورزي عارفانه / بخش اول 🔹گزارش 9دي از مستند ديدني "آن زمستان" روايت يك فصل از زندگي آيت الله مصباح يزدي 🔸امسال در جشنواره سینمای مستند حقیقت، فیلمی به نمایش درآمد که سر و صدای زیادی در رسانه ها به پا کرد. نام این مستند، «آن زمستان» روایت یک فصل از زندگی آیت الله مصباح یزدی بود. سازندگان این مستند، در بازه زمانی ابتدای زمستان 94 تا ابتدای بهار 95، دوربین خود را با آیت الله مصباح همراه کرده اند تا روایتی از زندگی شخصی، علمی و اجتماعی او در طول این سه ماه به مخاطب خود عرضه کنند. 🔰سوژه پر سر و صدا 🔸انتخاب سوژه ای به نام «مصباح» کافی است تا موافقان و مخالفان او را در فضای سیاسی و رسانه ای، مجاب کند درباره این مستند موضع بگیرند؛ علاوه بر این، انتخاب بازه زمانی مذکور هم، بر شدت واکنشها افزوده است؛ یعنی درست در ایام منتهی به انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم در اسفند 94. 🔸همان انتخاباتی که اصولگرایان تهران در مجلس شکست سختی خوردند و آیت الله مصباح هم از راه یافتن به مجلس خبرگان باز ماند. همه اینها کافی است تا توقع مخاطب از این مستند، همچون تصویر ساخته شده از آیت الله مصباح در رسانه ها، یک مستند سیاسی و روایتی از کنشهای سیاسی این عالم اخلاقی باشد. 🔰تئوریسین سیاست دینی نه کنشگر سیاسی! 🔸به نظر می رسد توجه به یک نکته مهم قبل از پرداختن به خود مستند ضروری باشد. از دوره اصلاحات تا کنون تصویری که در رسانه ها و فضای سیاسی کشور از شخصیت آیت الله مصباح بازنمایی شده است،تصویر یک کنشگر سیاسی است. کنشگری که از قضا عالم دین هم هست. 🔸این تصویر توسط اصلاح طلبان با تحریف واقعیت، به عنوان تئوریسین خشونت و کسی که مثل سیاسیون مرسوم، با قواعدبازی قدرت رفتار می کند، بازنمایی شده و توسط عمده طرفداران و جوانان انقلابی نیز تنها به عنوان یک کنشگر سیاسی و انقلابی که در انتخاباتها و فتنه ها وسط میدان می آید و در نقد دولتها سخنرانی می کند، برداشت شده است. در حالی که واقعیت آیت الله مصباح، هیچکدام از این روایتها نیست؛ نه آن روایت جعلی اصلاح طلبانه از او درست است و نه آن روایت ناقص اصولگرایانه نمایانگر واقعیت شخصیت سیاسی اوست. 🔸آیت الله مصباح به تعبیر رهبر انقلاب، عقبه تئوریک و ایدئولوگ نظام است. او مرزبان عقیده است. او یک استاد اخلاق، مفسر قرآن و فیلسوف است که به تعبیر رهبر انقلاب علاوه بر علم و تقوا، در بصیرت هم کم نظیر است. حضور و ظهور او در سیاست را باید از این مدخل و از این منظر تفسیر کرد و نگریست نه از منظر یک کنشگر و فعال سیاسی مثل همه جوانان انقلابی رسانه ای؛ 🔸او یک کنشگر عالم سیاست نیست که مثلا برای انتخاباتها ستاد تشکیل دهد، برنامه ریزی کند و طراحی کند. حضورش در جمعهای اینچنینی نیز به تعبیر خودش، بنا به درخواست و مراجعه آن جمع بوده نه با قصد ابتدایی خود. مرور همه مواضع او در این فضاها هم همین را تایید می کند. 🔸او همواره از عمل به تکلیف، انجام وظیفه، خدامحوری و عبد بودن سخن می گوید. این سخن مشهور اوست که خدای جبهه ها خدای سیاست هم هست. مرزبان عقیده، هرجا احساس خطر برای دین و عقیده کند ورود پیدا می کند و حتی در نقش کنشگری نیز وارد می شود؛ مانند آنچه در دوران اصلاحات اتفاق افتاد. اما این به اقتضاست نه روال همیشگی. هر جا هم کنشگران سیاست و انقلابیون از او راهنمایی بخواهند از موضع تئوریسین و ایدئولوگ، مسیر و اهداف را نشانشان می دهد. 🔸در واقع، او سیاست را محملی برای عبادت و انجام تکلیف دینی میداند نه میدانی برای زد و خورد انتخاباتی و قبیله ای. او یک سیات ورزی عابدانه و عارفانه و اخلاق مدار را پی ریزی می کند و به واقع هم در این کار موفق بوده است. شخصیت علامه مصباح را باید از کتابهایش و در جلسات چهارشنبه شبهای حسینیه امام خمینی خیابان صفائیه قم شناخت نه از تیترها و گزارشهای روزنامه ها و سایتها و شبکه های اجتماعی. 👈ادامه مطلب در بخش دوم 👇👇