💠 ضابطه : 1️⃣ نظریه اول (شیخ انصاری و آخوند خراسانی): حکومت یعنی این که دلیل با مدلول لفظی خودش ناظر به دلیل بوده و شارح آن باشد و آن را با مدلول لفظی اش تفسیر کند. (فرائد الاصول،ج4،ص13) 2️⃣ نظریه دوم (محقق نائینی و محقق عراقی): در حکومت شارحیت لفظی معتبر نیست، بلکه حکومت یعنی دلیل با اثبات موضوع یا نفی موضوع تنزیلاً، متعرض دلیل باشد، هرچند به لسان نباشد. (فوائدالاصول،ج4،ص713) 3️⃣ نظریه سوم (استاد): حقیقت حکومت یعنی : این که وقتی دو دلیل را به دست عرف می دهیم، عرف بدون این که بین آنها نسبت سنجی بکند، بگوید بین این دو دلیل، هیچ گونه تنافی وجود ندارد و هیچ تعارض بدوی هم بین آنها نفهمد؛ حال چه به خاطر این که دلیل ، شارح دلیل محکوم باشد، چه به خاطر این که دلیل حاکم، برای دلیل ، اثبات موضوع یا نفی موضوع کند. 📚 برگرفته از درس خارج اصول آیت الله علی (حفظه الله)، در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیة الله (عج)، (1400/9/17) 📌 ارسالی از حجت الاسلام احمد نقوی 👈 نکات بیشتر را از این طریق دنبال کنید. @rasael_shobeiri