🌐 ادامه‌ی مطلب دیروز👇👇👇👇 🔰 نکته‏‌ی بعدی هم نکته‏‌ی مهمّی است: مبانی معرفتی در نوع پیشرفت مطلوب یا نامطلوب تأثیر دارد. هر جامعه و هر ملّتی، مبانی معرفتی، مبانی فلسفی و مبانی اخلاقی‏ای دارد که آن مبانی تعیین کننده است و به ما می‌گوید چه نوع پیشرفتی مطلوب است، چه نوع پیشرفتی نامطلوب است. ❌ آن کسی که ناشیانه و نابخردانه، یک روزی شعار داد و فریاد کشید که باید برویم سرتاپا فرنگی بشویم و اروپائی بشویم، او توجّه نکرد که اروپا یک سابقه و فرهنگ و مبانی معرفتی‏ای دارد که پیشرفت اروپا، بر اساس آن مبانی معرفتی است؛ ممکن است آن مبانی بعضاً مورد قبول ما نباشد و آن‌ها را تخطئه کنیم و غلط بدانیم. 💠 ما مبانی معرفتی و اخلاقی خودمان را داریم. 🔰 اروپا در دوران قرون وسطی، سابقه‏‌ی تاریخی مبارزات کلیسا با دانش را دارد؛ انگیزه‏‌های عکس‏‌العملی و واکنشی رنسانس علمیِ اروپا در مقابل آن گذشته را نباید از نظر دور داشت. 🔰تأثیر مبانی معرفتی و مبانی فلسفی و مبانی اخلاقی بر نوع پیشرفتی که او می‌خواهد انتخاب کند، یک تأثیر فوق العاده است. مبانی معرفتی ما به ما می‌گوید این پیشرفت مشروع است یا نامشروع؛ مطلوب است یا نامطلوب؛ عادلانه است یا غیرعادلانه. 💠 مطلب بعدی این است که ما اگر نقاط افتراق پیشرفت با منطق اسلامی را با توسعه‏‌ی غربی می‌شماریم، نباید از نقاط اشتراک غفلت کنیم؛ یک نقاط اشتراکی هم وجود دارد که این‌ها در توسعه‏‌ی کشورهای توسعه یافته‏‌ی غربی کاملاً وجود داشته؛ _که انصافاً جزو خلقیّات و خصال خوب اروپائی‏‌هاست_ ، ، چیزهای بسیار لازمی است؛ در هر جامعه‌ه‏ای که این‌ها نباشد، پیشرفت حاصل نخواهد شد. این‌ها هم لازم است. 🔰 ما اگر باید این‌ها را یاد بگیریم، یاد هم می‌گیریم؛ اگر هم در منابع خودمان باشد، باید آن‌ها را فرا بگیریم و عمل کنیم. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۶ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺