🔸اقتصاد اسلامی؛ توهم یا واقعیت 🔹به تازگی آیت‌الله در مصاحبه‌ای مسائلی را درباره مکتب اقتصادی اسلام مطرح کرده‌اند که در این نوشتار این سخنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. 🔹آیت‌الله علوی بروجردی در بخش دیگری از مصاحبه خود ادعا کرده‌اند رویکرد اسلام به احکام معاملات، رویکرد امضایی بوده است و این بدین معناست که اسلام به دنبال تأسیس یک نبوده بلکه صرفاً امور عقلایی را امضا کرده است. 🔹ایشان مدعی است ما در کل مباحث اقتصادی، شاید ۲۰ حکم تأسیسی هم نداشته باشیم و با این احکام محدود تأسیسی نمی‌توان مکتب اقتصادی بنا نهاد. 🔹در پاسخ به این ادعا نیز باید توجه داشت که بنیان‌های حقوقی مکاتب اگرچه به لحاظ تعداد، محدود هستند و شاید به تعداد انگشتان یک دست باشند، اما به دلیل آن که بسیار هستند، اثرِ آن‌ها در تمام اقتصاد نمودار می‌شود و ماهیت یک اقتصاد را تغییر می‌دهد. 🔹اما بخش دیگری از ادعا‌های ایشان ناظر به «علم اسلامی» است. ایشان مدعی هستند که علم اقتصاد یک علم تجربی است و از قواعد علوم تجربی پیروی می‌کند. 🔹باید توجه داشت که چنین دیدگاهی امروزه حتی در میان فیلسوفان علم و بخش بزرگی از نیز مورد نقد‌های جدی قرار گرفته است به ویژه آن که اساساً علم اقتصاد یک علم تجربی صرف درباره قوانین جهانشمول حاکم بر روابط مکانیکی میان بازیگران اقتصادی دارای رفتار کاملاً عقلایی نیست، بلکه رفتار بازیگران اقتصادی به شدت تابع مناسبات نهادی حاکم بر جامعه است. ♨️ادامه در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002n1r 🆔 @rasanewsagency