👈
#خلیفه_و_اعرابی 8
شرح قسمت دوم
✳️اگر مهر و محبت همان تفکر و امعان نظر به معنا باشد روزه و نماز ما فقط جنبۀ ظاهری و سمبلی از معنا میباشد.به عنوان مثال کسانی که با همدیگر دوستند بین خودشان هدیه و کادو رد و بدل میکنند تا نشان دهند که شما را دوست داریم ، و این هدیه تقدیمی نشانۀ دوستی ماست. هدایای رد و بدل شده نشان دهندۀ محبت قلبی است تا نشانهای از صمیمیت پنهان در نهانخانه دل باشد. براین اساس هدایای تقدیمی به عنوان شاهد گواهی میدهند که ای سرور ارجمند ، ما به صمیمیت تقدیم کنندۀ هدیه شهادت میدهیم و برای شما از دل وی پیغام آوردهایم. بدین ترتیب گواهی شهود ممکن است راست یا دروغ باشد همانگونه که کسی شراب نوشیده و فیالواقع سرمست است. شاهد واقعی چنین میباشد ، ولی ممکن است دیگری به جای مِیِ ناب دوغ خورده باشد ولی تظاهر به مستی نماید
دوغ خورده است و مستی ظاهری پیدا میکند و های و هوی مستانه زده و کلهاش گرم شده است (شاید منظور همان دوغ وحدتی است که درویشان دروغین میخورند و داخل دوغ هم گیاهان روانگردان میریزند و مشاعرشان مختل شده ، و مست آن دوغ میشوند) شخص ریاکار نیز نماز میخواند و روزه میگیرد تا مردمان تصورکنند که وی سرمست بادۀ ولایت خداوندی است حاصل و نتیجه اعمال ظاهری و بیرونی میبایست نشانگر افعال درونی که پنهان از دید مردم است باشد ، ولی همیشه اینطور نیست. بارخدایا به ما قدرت تشخیص عطاکن یا بین کج و راست را از یکدیگر تمیز دهیم ، و بدان و آگاه باش که قدرت تشخیص بین راست و دروغ به کسانی عطا میشود که نور خداداده داشته باشند. گویی از چشمان خداوند به حقایق امور مینگرند و دارای نور هدایتند(در احادیث و روایات آمده استکه مؤمن زیرک و داناست و به سادگی گول نمیخورد اَلمُؤمِنُ کَیِّس ، اَلمُؤمِنُ یَنظُر بِنُورِالله که در مثنوی معنوی به کَرّات این روایات مورد بحث و تفسیر قرارگرفته است. سالها دل طلب جام جم از ما میکرد - آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد ، گفتم این جام جهان بین به تو کِی داد حکیم - گفت آن روز که این گنبد مینا میکرد ، حافظ در مثل آمده استکه دُم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را ضربالمثل ولذا صاحبدل و هدایت یافته از نور الهی به ندرت در تشخیص خود اشتباه میکند 0 لعنت به کاسبی که مشتری خود را نشناسد ( ضربالمثل ) ای کبک خوش خرام کجا میروی بایست - غّره مشو که گربۀ حافظ نماز کرد ( حافظ ) در بحث روایتی این بیت آوردهاند که مرد زاهدی گربهای داشت که پشت سر زاهد میایستاد ، گوئی که نماز میخوانَد و حضرت حافظ به این داستان اشاره میکند.
اگر نشانهای وجود نداشته باشد و هدیهای هم درکار نباشد ، سبب کار خودش را میکند. مانند خویشاوندی که محبت قلبی خویشاوندی را درمییابد زمانیکه نور الهی در ضمیر انسان شعلهور شود استوار باقی خواهد ماند و فارغ از هرگونه اثری میشود و مهر و محبت را بدون واسطه ادراک میکنی و نیازی به اظهار مهر و محبت و اعلام آن نداری زیرا که محبت فینفسه پدید آمده و خود به افلاک نورافشانی خواهد کرد. (آن را که عیان است چه حاجت به بیان است ، ضربالمثل) بیان این مطالب نیازمند تفصیلات بیشتری است و دراین مقال نمیگنجد ، ولذا میگوئیم اَلسَّلامُ عَلَیکُم وَ رَحمَهُ اللهِ وَ بَرَکاتُه و ختم کلام
آن کسیکه میخواهد از طریق صورت به معنا دست یابد حقیقت امر را درنمییابد .چراکه میان آن دو هم قرابت و نزدیکی وجود دارد و هم دوری ، هم نزدیک است و هم دور (میان ماه من تا ماه گردون - تفاوت از زمین تا آسمان است ، ضربالمثل ) فیالمثل آب و درخت اگر به عنوان اثر و نشانه چیزی تلقی شود به منزلۀ صورت شیئ خواهد بود ولی اگر بخواهی به ماهیت پی ببری آن دو از هم دورند (بين آب و درخت رابطة خويشاوندي (سبب دور) وجود دارد، وقتي رد درخت را مي گيري در مي يابي كه آب مايه رشد و حيات او شده است) علیایحال قصد آن استکه دیگر فعلاً از ماهیت و خاصیت سخنی نگوئیم و بقیه داستان زن و شوهر عرب بادیه نشین را بیان نمائیم.
شرح
#مثنوی_معنوی_126
🙏کانال انس با
#صحیفه_سجادیه
🆔
@sahife2